نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 139
بر آنها نیست و غمگین نمیشوند. 63-
و آن گاه که از شما پیمان گرفتیم و کوه را بالای سر شما بالا بردیم (و
گفتیم): آنچه را که دادهایم محکم بگیرید و مطالب آن را در یاد داشته باشید
تا پرهیزکار گردید. 64- سپس اعراض کردید، اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود حتما از زیانکاران میبودید. 65- حتما دانستهاید حال آنها را که از شما بودند و در روز شنبه تعدی کردند، به آنها گفتیم: میمونهای مطرود شوید. 66- آن بلا عقوبتی بود در مقابل اعمالی که کردند و کرده بودند و نیز موعظهای بود برای متقیان.
کلمهها
قریه: شهر. قری در لغت به معنی جمع کردن است، شهر را از آن قریه گویند
که مردم را در یک محل جمع کرده است، ده را نیز قریه گویند حتی به لانه
مورچگان قری النمل گفته شده است (قاموس قرآن). سجدا: جمع ساجد. مراد از آن در آیه، خضوع است. حطة:
حطه به معنی فرود آمدن و فرود آوردن است. لازم و متعدی بکار میرود حطة
اسم از «استحط وزره حطة» یعنی خواست گناه او را بریزد رجز: (بکسر راء)
لرزش، اضطراب. عذاب را از آن رجز گویند که میکوبد و میلرزاند. استسقی: سقی به معنی آب دادن، استسقاء به معنی آب خواستن است. عین: چشمه. معانی دیگری نیز دارد ولی اینجا چشمه مراد است. اناس: جمع انس. اناس و اناسی هر دو جمع انساند «کل اناس» هر جمعیت. مشرب: مصدر میمی، اسم زمان و اسم مکان آید. آن در آیه اسم مکان است یعنی
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 139