responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 423

ملك حسام الدين اغلبك [1]. و چون اسپ و سلاح نيكو حاصل كرده بود و بچند موضع جلادت و مبارزت نمود، او را سليتر و سهولي [2] اقطاع دادند و چون مرد شجاع و دلير بود، بطرف منير و بهار ميدوانيد و غنايم بدست مي‌آورد، تا استعداد تمام از اسپ و سلاح و مرد بدست آورد، و ذكر جلادت و غنايم او منتشر گشت، و جماعت اخلاج از طرف هندوستان روي بدو آوردند، و ذكر او بخدمت سلطان قطب الدين رسيد، او را تشريف فرستاد و اعزاز وافر فرمود. چون بران اكرام استظهار يافت، لشكر بطرف بهار برد: و آن ولايت را نهب كرد، و يك دو سال برين منوال بدان حوالي و ولايت ميدوانيد، تا استعداد حصار بهار كرد.
ثقات چنين روايت كردند: كه با دويست برگستوان، بدر قلعه بهار رفت و بمغافصه جنگ پيش برد، و دو برادر بودند دانشمند (ان) فرغاني يكي نظام الدين و دوم صمصام الدين (رحمهما اللّه در خدمت محمد بختيار و صمصام الدين را) كاتب اين حروف دريافت به لكهنوتي، در شهور سنه احدي و اربعين و ستمائة. و اين نقل از وي است: چون بدر حصار وصول بود [3]، جنگ پيش بردند، و اين دو برادر دانشمند در ميان آن فوج غازيان جانباز بودند، كه (چون محمد بختيار) خود را بقوت و دليري در تنوره دروازه (آن) حصار انداختند و قلعه را فتح كردند و غنايم بسيار بدست آورد [ند].
بيشتر ساكنان آن موضع برهمنان بودند، سرهاي تراشيده داشتند، همه كشته شدند و در آنجا كتب بود، چون كتب بسيار در نظر اهل اسلام آمد جماعتي را طلب كردند كه [آثار] از معاني آن كتب، اعلامي باز دهند، جمله كشته شده بودند. چون معلوم شد، تمامت آن حصار و شهر مدرسه بود بلغت هندوئي بهار اسم مدرسه باشد.
[1] اصل وپ: غلبك، مط و راورتي: اغلبك، عوفي در جوامع الحكايات اغلبك آورده، كه اوغلي در تركي بمعني شهزاده است و اغلبك معني بيگ شهزادگان و جنرالان دارد (ايليوت 2: 667).
[2] كذا في الاصل. مط: سهلت و سهلي. يكي از نسخ مط: سلست و سهلست. متن راورتي: بهگوت و بهيولي حاشيه وي: سهولي، سهيلي، سهلت، سهلست. پ: سلهت و سهيلي. سلهت اكنون در بنگال و منير و بهار هم در هند موجوداند اما بهويلي پر گنه‌يي بود در سركار چنار (آئين اكبري 2: 165) و بهگوت همين هنسه جنوب بنارس است (ايليوت 2: 703)
[3] مط: افتاد.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست