responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 323

تور و سلم، برادر خود ايرج را كه بر تخت ايران بود بغدر كشتند و شاه افريدون را بدان سبب دل نگراني و تفرقه ظاهر شد، بانتقام بسطام نرسيد. چون بسطام فرصت يافت، روي بعمارت جبال و اطراف غور آورد، معتمدان بخدمت شاه افريدون فرستاد و صلح طلبيد، و افريدون اجابت كرد، بسطام چون امان يافت، اتباع و اشياع و قبايل عرب، كه متصلان ضحاك بودند، از اطراف روي بجبال غور نهادند، و دران مملكت سكونت ساختند، و عدد آن قبايل بسيار شد. چون حق تعالي خواسته بود كه از ان اصل، پادشاهان ديندار و ملوك كامگار در رسند، بران قبايل بركت كرد تا عهد اسلام دريافتند، و از معدن صلب ايشان جواهر سلطنت در سلك جهانداري انتظام يافت، و هزار و اند [1]، منبر و محراب بعوض بتكدهاء قديم وضع شد، و شعار اسلام تا نهايت بلاد هندوستان كه بدرياي چين متصل است، ظاهر گشت. رحمهم اللّه عليهم (اجمعين).
و اين سلاطين را بندگان رسيدند: كه هر يك در بسيط جهان بساط عدل (به) گستردند و قصور احسان و بذل مرفوع كردند، والي يومنا هذا وارث (آن سلطنت) و قايم بامور آن مملكت، در صدف بختياري سلطان معظم ناصر الدنيا و الدين ابو المظفر محمود بن السلطان (قسيم أمير المؤمنين) خلد اللّه ملكه و سلطانه است، كه در پادشاهي مخلد باد.
و سلاطين دودمان شنسباني را بر چهار طبقه نهاده‌اند: اول اين طبقه كه ذكر آن تحرير مي‌يابد [2] و دار الملك اين سلاطين حضرت فيروز كوه بود، دوم طبقه سلاطين باميان كه شعبه‌يي بودند ازين دوحه شاهي، و سيوم طبقه سلاطين غزني [3] كه دار الملك سلطان (معز الدين) محمد سام غازي بود، و بندگان خاص او كه (بعد ازو) بتخت نشستند. و چهارم طبقه سلاطين هندوستان كه ارث [4] آن مملكت و خلافت آن دولت بديشان رسيد، و از ان دوده شنسبي بمسند جهانباني نصب شدند. رحم اللّه [5] الماضين و خلد دولة الباقين منهم الي يوم الدين [6]. و آن قدر كه معلوم شد از تواريخ آن دودمان در قلم آمد، اگر چه ترتيب آن پروانه بود [7].
[1] مط: و اند هزار
[2] مط: مي‌آيد
[3] مط: غزنين
[4] اصل: وارث. مط: ارث
[5] مط: طاب مرقد العاضين الخ ...
[6] مط: القيامه
[7] مط: ترتيب آن برولا نبود و اللّه اعلم.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست