responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 321

باز خوانند و سيادت و امارت عرب ورا، و اتباع او را بود، و ازو به پسر او رسيد زنبكا و ازو به پسر او ارونداسب، و او [1] مردي عادل و عاقل و خداي ترس بود، و او را پسري رسيد، ضحاك نام كرد بس قتال و ظالم و فتان و جابر [خاست] شيطان او را از راه برد [2]، تا به ره گذر پدر [3] چاهي حفره [4] كرد، پدرش پير شده بود، در آنجا افتاد و هلاك شد و ضحاك پادشاه عرب شد [5]، و همه دنيا بعد از جمشيد بگرفت، و به سحر و ظلم همه [6] جهان در ضبط آورد.
صاحب تاريخ مقدسي چنين مي‌آرد: كه او را نائي بود از زر ساخته و آن ناي را هفت منفذ بود. هر منفذي بنام اقليمي از ربع مسكون، و اهل هر اقليمي كه در وي عصيان آوردندي، در منفذي كه باسم آن اقليم بود سحر بكردي و بدميدي، قحط و وبا در آن اقليم ظاهر شدي، چون يك هزار سال از ملك او بگذشت، حق تعالي خلق دنيا را از (دست) تعدي و ظلم او خلاص بخشيد، و ملك به افريدون رسيد، و ضحاك را بگرفت، و در چاه دماوند عراق حبس كرد. يفعل اللّه ما يشاء.

ذكر بسطام ملك الهند و السند [7]

ابن بسطام از دست ضحاك مملكت هندوستان داشت، و او يكي از فرزندان ضحاك (بود) و هو بسطام بن مشهار بن نريمان [8] بن افريدون بن مرساس بن سبامند بن سبيداسب بن ضحاك بن سهراب بن شيداسب بن سيامك بن مرساس بن ضحاك.
چون ضحاك گرفتار شد، افريدون بجهت ضبط هندوستان لشكر فرستاد، بسطام را طاقت مقاومت لشكر افريدون نبود، بجانب جبال شقنان [9] و باميان رفت و آنجا ساكن شد، ديگر بار لشكر افريدون در عقب او نامزد شد، بسطام از جبال


[1] مط: و ارونداسب مردي عادل
[2] مط: ببرد
[3] مط: بر راه گذر پدر
[4] مط: حفر
[5] مط: گشت.
[6] مط: تمام
[7] راورتي گويد: كه در بعضي نسخ ملك الهند و الغور هم آمده
[8] مط: مهشاد بن نديمان. راورتي:
بسطام بن مهشاد (مشهاد، ممشاد، شاد، شهاد، شهمادان) بن نريمان (نديمان) بن افريدون (فريدون) بن ساهند (سامند سامد) بن سپنداسپ (اسپند) اسپ بن ضحاك بن سهراب (مطابق به جهان آرا: سهران) بن شيداسپ بن سيامك بن مريناس (مرساس، موناس) بن ضحاك الملك (ر: 3)
[9] مط: شفتان. كه صحيح آن شقنان است و يكي از مناطق ولايت قطغن افغاني ميباشد، و اكنون شغنان گويند. حدود العالم آنرا شكنان ضبط كرده.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 321
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست