responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 160

برداشتند، بعد از بيست و يك سال ناگاه اسپي از دشت درآمد، و بر در سراي پرده او بايستاد، بر صفتي كه هرگز هيچكس به لون و شيئت [1] و خوبي او اسپي نديده بود. هيچكس گرد آن نمي‌يارست گشت.
يزدجرد بيرون آمد، زين بر پشت او نهاد و لگامش كرد، چون پاردم [2] خواست كه بيفگند، آن اسپ لگدي بر دل او زد چنانكه هلاك شد، و خلق از ظلم او باز رست، و اسپ بجست، و زين و لگام بينداخت و غايب شد همگنان اتفاق كردند، كه فرستاده حق بود، تا خلق را از ظلم او خلاص داد و اللّه اعلم بالصواب.

الثالث عشر بهرام بن يزدجرد

بهرام گور، پسر يزد جرد الاثيم [3]، مرد فاضل و شجاع و كريم، و در جلادت آيتي بود، و به همه جهان در عصر خود داستان نيكوئي بود، و آنچه او كرد از مردانگي، كس را از پادشاهان ميسر نبود، پدرش يزدجرد را فرزند نميزيست چون بهرام گور بزاد، او را بملك عرب، نعمان بن امرء القيس سپرد، كه از دست پدرش يزدجرد و همچنان پدرانش از دست ملوك عجم نصب بودند يزدجرد بهرام را به نعمان سپرد، تا بهرام را در هواي عرب بپرورد، مگر بزيد. نعمان او را بعرب برد، و بجهت او قصر خورنق در مدت بيست سال بساخت، گچ آنرا به شير تر كرد، دويست ارش [4] بالاء آن قصر بود، بهرام را به شيردايگان عرب و عجم كه از نسل بزرگان بودند بپرورد، و در برابر ايوان [5] قصر خورنق ديهي بود سدير [6] نام، كه از خوشي هواي آن، و كثرت رياحين و درختان، مانند بهشت بود بر لب آب فرات. نعمان ملك عرب ترك ملك گرفت و بعبادت مشغول شد، پسرش منذر [7] بن نعمان بتخت نشست بهرام را مي‌پرورد، و اين منذر [7] پسري داشت همزاد بهرام. هر دو را ادب و هنر فراوان بياموخت


[1] ر: 13
[2] پاردم: بر وزن كاركن تنگ و ريسمان زير دم چارپا كه آنرا دمچي يارانكي هم گويند.
[3] اصل: الاثم.
[4] ارش بر وزن قمر، مخفف آن رش است، فاصله از سر انگشتان تا موفق و يا از سر انگشت ميانه دست راست، تا سر انگشت ميانه دست چپ، چون دستها را از هم گشاده دارند (فرهنگ نوبهار).
[5] اصل: ايران. پ: و دران قصر
[6] اصل وپ: سديد، مطابق به طبري (2: 74) و مجمل 179: سدير
[7] اصل: مندر.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 160
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست