نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 78
عَنْهُ»،
[1] و هم اینکه خدای تعالی بهشت را برای او آماده نموده است. قوله
سبحانه: «وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهارُ
خالِدِینَ فِیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.» [2]4. ب- تدبّر در کیفیت بیان احسان در آیات به ترتیب نزول آنها 1. 4. ب- کیفیت بیان در آیات مکّی
اولا، در آیات مکّی حکم بهطور قاطع، و امر به طرز مؤکّد است و این
قاطعیت حکم و مؤکّد بودن امر، هر دو، مستقیما و بلاواسطه از جانب خدای
متعال است. قوله تعالی: «وَ قَضی رَبُّکَ الخ» [3] و قوله عزّ و جلّ:
«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ الخ» [4] ثانیا، موضوع حکم قاطع و موضوع امر
مؤکّد بهطور صریح و به صورت دستور العمل کلی و مشخص، تعیین شده و چنانکه
در دو آیه 23 سوره اسراء و 90 سوره نحل، احسان در آیه اول بهطور مقید به
والدین، و در آیه دوم بهطور مطلق بیان شده است. «وَ قَضی رَبُّکَ أَلَّا
تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا
یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ
لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً»، [5] و
قوله عزّ و جلّ: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ
إِیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ
الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.» [6]
2. 4. ب- کیفیت بیان در آیات مدنی
در آیات مدنی مصادیق موضوع به صورت شخصی و جزئی، و متفرعات آن: جهات
منفی انحرافی، جهات مثبت و مستقیم آن و نتیجه و پاداش موضوع در صورت محقق
شدن آن و یا خسران و کیفر آن در صورت مخالفت با موضوع، در مجموع آیات بیان
شده است.
3. 4. ب- یک وجه کلی در کیفیت بیان آیات مقید مکّی و مدنی
هم در آیات مکّی و هم در آیات مدنی، قبل از بیان: «وَ بِالْوالِدَیْنِ
إِحْساناً»،* امر به توحید در لسان مؤکد؛ یعنی نهی از عبادت غیر پروردگار،
قوله تعالی: «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ