نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 689
فراگرفته،
و از آنجا که حالات روحی انسان، بیش از همه جا، در چهره او منعکس میشود،
اشاره به خوف و ذلّت و وحشتی میکند که سراسر چهره آنها را میپوشاند. [1]4. خشوع در تفاسیر روایی
علامه عبد علی بن جمعه عروسی در تفسیر نور الثقلین، و سید هاشم بحرانی
قدّس سرّه در تفسیر برهان، و علامه شیخ جلال الدین، عبد الرحمن سیوطی، در
تفسیر درّ المنثور، فی قوله تعالی: «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ
خاشِعُونَ»، [2] روایاتی را نقل فرمودهاند، از جمله: 1. در کتاب کافی،
علی بن ابراهیم با اسنادش از حلبی، و او از ابی عبد اللّه، امام صادق علیه
السّلام، روایت کند که آن حضرت فرمود: «اذا کنت فی صلاتک، فعلیک بالخشوع و
الاقبال علی صلاتک؛ فان اللّه تعالی یقول:" الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ
خاشِعُونَ".»؛ یعنی چون در حال نماز خواندن باشی، پس همانا بر تو لازم است
که خشوع کنی و به نمازت توجّه داشته باشی؛ که خدای تعالی میفرماید:
«الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ.» [3] 2. در اصول کافی با
اسنادش تا مسمع بن عبد الملک، از ابی عبد اللّه، امام صادق علیه السّلام،
روایت کند که آن حضرت فرموده: «قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله: ما
زاد خشوع الجسد علی ما فی القلب، فهو عندنا نفاق.»؛ یعنی پیامبر خدا صلّی
اللّه علیه و آله هرچه خشوع بدن بر خشوع قلب زیادتر باشد، آن زیادی در نزد
ما نفاق است. [4] 3. در تفسیر علی ابن ابراهیم فی قوله: «الَّذِینَ هُمْ
فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»، فرموده: از هر چه نارواست، چشمپوشی کن و به
نماز توجّه داشته باش. [5] 4. در مجمع البیان، فی قوله تعالی:
«الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»، فرمود: روایت شده که پیامبر
صلّی اللّه علیه و آله مردی را دید که در حال بهجا آوردن نماز، با ریشش
بازی میکند.
[1]. تفسیر نمونه، ج 26، ص 415. [2]. مؤمنون/ 2. [3]. نور الثقلین، ج 3، ص 528. [4]. نور الثقلین، ج 3، حدیث 10، ص 528- برهان، ص 718. [5]. نور الثقلین، ج 3، حدیث 10 ص 528- برهان، ص 718.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 689