نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 422
8.
فی قوله تعالی: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ
یَنالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا
اللَّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ»، [1] در کتاب علل
الشرایع با اسنادش تا ابی بصیر و او از ابی عبد اللّه، امام صادق علیه
السّلام، روایت کند که به آن بزرگوار گفتم: سبب قربانی کردن چیست؟ آن
حضرت فرمود: «انه یغفر لصاحبها عند اول قطرة تقطر من دمها الی الارض، و
لیعلم اللّه عزّ و جلّ من یتقیه بالغیب. قال اللّه عزّ و جلّ:" لَنْ یَنالَ
اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ".
(ثم قال:) انظر کیف قبل اللّه قربان هابیل و رد قربان قابیل؟»؛ یعنی با
اوّلین قطرهای که از خون قربانی بر زمین میچکد، خدای متعال صاحب آن
قربانی را مورد مغفرت و آمرزش قرار میدهد، و نیز برای اینکه خدای عزّ و
جلّ معلوم نماید، چه کسی در غیب و پنهان از او تقوا دارد. خدای عزّ و جلّ
فرمود: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ
التَّقْوی مِنْکُمْ.» سپس آن بزرگوار فرمود: ملاحظه کن، چگونه خدای تعالی
قربانی هابیل را قبول نمود و قربانی قابیل را رد کرد. [2] 9. فی قوله
تعالی: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ
التَّقْوی مِنْکُمْ»، علی بن ابراهیم فرمود: یعنی مادامی که تقوای الهی
نباشد، آنچه برای تقرّب به او باشد و قربانی که نحر شود، به خدای تعالی
نمیرسد و خدای تعالی فقط از متقین قبول میکند. [3] 10. فی قوله تعالی:
«وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوی ، [4] در اصول کافی، علی بن ابراهیم
با اسنادش تا جمیل، فرمود: او؛ یعنی جمیل، گفت: از ابی عبد اللّه، امام
صادق علیه السّلام، درباره قوله: «وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوی ، سؤال نمودم. آن حضرت فرمود: آن، ایمان به خداست. [5] 11.
شیخ صدوق رحمه اللّه در امالی با اسنادش تا عمر بن علی از ابی جعفر، امام
باقر علیه السّلام، و او از پدرانش: «قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و
آله: ان اللّه عهد الیّ عهدا، فقلت رب! بیّنه لی. قال: اسمع. قلت: سمعت. قال:
یا محمّد! ان علیا رایة الهدی بعدک و امام اولیائی، و نور من اطاعنی، و هو
الکلمة التی الزمها اللّه المتقین، فمن احبه، فقد احبنی، و من ابغضه، فقد
ابغضنی، فبشره بذلک.»؛ یعنی امام باقر علیه السّلام، [1]. حج/ 37. [2]. نور الثقلین، ج 3، ص 500، حدیث 148. [3]. برهان، ص 708. [4]. فتح/ 26. [5]. نور الثقلین، ج 5، ص 73، حدیث 74- المیزان، ج 18، ص 319.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 422