responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 35

أدراک ما علّیون. کتاب مرقوم. یشهده المقرّبون» تا آخر حدیث. [1]
علامه طباطبایی در المیزان می‌فرماید: مراد از: «الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ» در آیه 198 سوره آل عمران، ابرار هستند، به دلیل آنچه در آخر آیه آمده است: «وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ لِلْأَبْرارِ» و در احتجاج حدیثی است بدین مضمون که علی علیه السّلام پس از مرگ عمر بن خطاب برای گروهی از مردم فرموده که: شما را به خدا سوگند، آیا آیه: «إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً ...» تا آخر سوره، درباره کسی از شما و فرزندانتان به‌جز من نازل شده است؟ آنان در پاسخ گفتند: نه. [2]
علامه شیخ جلال الدین عبد الرحمن سیوطی در تفسیر درّ المنثور فرموده:
1. ابن جریر درباره قوله: «وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ لِلْأَبْرارِ.» از ابن زید اخراج نموده که او گفته است: «لمن یطیع اللّه عزّ و جلّ.» [3]
2. ابن جریر، ابن ابی حاتم، ابن منذر درباره قوله: «لفی علّیّین» از ابن عباس اخراج نموده‌اند که او در قوله: «لفی علّیّین»، گفته است: «الجنة»، و در قوله: «یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» هم گفته: «کل اهل سماء.» [4]

5. ابرار و تدبّر در آیات‌

اشاره

تدبّر در آیات، بر اساس قوله تعالی: «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» [5]، بوده و در اینجا در دو قسمت ارائه می‌گردد؛ بدین گونه که ابتدا به ترتیب نزول آیات، به بررسی آیات مکّی پرداخته می‌شود و سپس به آیات مدنی؛ یعنی آیاتی که در مدینه نازل شده‌اند.
1. إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ. وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ. [6]



[1]. همان، ص 533، حدیث 32.
[2]. المیزان، ج 4، ص 20.
[3]. درّ المنثور، ج 2، ص 113.
[4]. همان، ج 6، ص 326.
[5]. ص/ 29.
[6]. انفطار/ 14- 13: مکّی 82.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبد‌النبی    جلد : 1  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست