نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 231
گروه کافران را هدایت نمیکند: «لا یَقْدِرُونَ عَلی شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ.» اما
اگر نزول باران، بر خاک حاصلخیزی بود و روی سطح آن خاک، بذر اصلاح شدهای
را افشانده باشند، آن، به مثابه انفاقی است که از روی ایمان به خدا و ایمان
به قیامت و با نیّتی الهی اعطا شود و به همان گونه که بذر در آن خاک
حاصلخیز نموّ میکند و از هر دانه آن، هفتاد و بیشتر از آن دانه میروید،
این انفاق از روی ایمان که برای خشنودی خدای تعالی اعطا شده است، پاداش آن
نزد خدای متعال آن چنان خواهد بود که در توصیف نگنجد که: «فَلا تَعْلَمُ
نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا
یَعْمَلُونَ»، [1] و در این دنیا از چنان امنیت روانی برخوردار خواهد بود
که نه ترسی بر او خواهد بود و نه اندوهی: «لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ
رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ.» [2]2. الف- نقد گفتار نابخردانه یهود درباره حق تعالی
یهود با گفتاری نابخردانه و برخاسته از شرک و خودمحوری، میپندارند خدای
تعالی از کار عالم و خلق فارغ است [3]: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ
اللَّهِ مَغْلُولَةٌ.» این افترای ظالمانه و به دور از حقیقت، به خودشان
برگشت نمود: «غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ»، و علاوه بر آن، به واسطه این سخن، مورد
لعن قرار گرفتند: «وَ لُعِنُوا بِما قالُوا»، بهطوری که تا روز قیامت آتش
کینه و دشمنی بین آنان شعلهور خواهد بود: «وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ
الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»، و حال آنکه «دست
خدا» گشوده و باز است، هم در انفاق، هرگونه که بخواهد و اراده کند: «بَلْ
یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ»، و هم در ابداع، خلق و
ایجاد: «بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضی أَمْراً
فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»، [4] و هم همیشه و مدام خدای متعال
در شأن، کار و امری است: «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ.» [5]
[1]. سجده/ 17. [2]. بقره/ 262. [3]. اشاره به حدیثی که پیشتر از امام صادق علیه السّلام در تفسیر: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» بیان گردید. [4]. بقره/ 117. [5]. رحمن/ 29.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 231