نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 117
صداقت،
اشتراک در رحمت الهی و اشتراک در تحمّل زحمت برای انجام مسئولیتها و
اجرای فرامین و تکالیف الهی قرار داده شده: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ
مُوسی إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً.»، [1] «وَ أَخِی هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ
مِنِّی لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعِی رِدْءاً یُصَدِّقُنِی.»، [2] «قالَ
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِأَخِی وَ أَدْخِلْنا فِی رَحْمَتِکَ وَ أَنْتَ
أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ.»، [3] «وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی
هارُونَ أَخِی.» [4] لذا موسی علیه السّلام برای تحکیم این جاذبه و
مبارزه با عوامل تضعیفکننده آن، قطع ارتباط با فاسقان را که در نقطه مقابل
و مخالف محسنان قرار دارند، طلب نموده و میفرماید: «... فَافْرُقْ
بَیْنَنا وَ بَیْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِینَ.» [5] 4. ارتباط برادری که با بیتقوایی یا ضعف تقوا توأم باشد، موجب خسران و ندامت است. مصداق
این ارتباط که در رابطه بین دو برادر به نام قابیل و هابیل، فرزندان آدم
علیه السّلام، ملاحظه میشود، چنان است که تقوای هابیل سبب قبولی قربانی او
شد و ضعف یا عدم این فضیلت در قابیل هم سبب عدم قبولی قربانی او گردید و
به دنبال همین ضعف، قابیل مرتکب اولین و شومترین عمل؛ یعنی قتل برادر خود،
هابیل، گردید: «اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ
قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ
الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ
الْمُتَّقِینَ.» [6] ضعف تقوا و عدم مبارزه با نفس و بال و پر دادن به
بیماری مهلک حسادت، کمکم قابیل را برای کشتن برادر آماده نمود و او را
واداشت که دست به چنین اقدام مهلک و شومی؛ یعنی قتل هابیل، زند:
«فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ.» [7] او با چنین
اقدام شوم و مهلکی از زیانکاران گردید: «فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِینَ.»
[8] قابیل در پایان ماجرا، بعد از [1]. مریم/ 51. [2]. قصص/ 34. [3]. اعراف/ 151. [4]. طه/ 30. [5]. مائده/ 25. [6]. همان/ 27. [7]. همان/ 30. [8]. همان.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 117