responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 136

رهبرى كند كه از اهل بيت من است و به او مهدى گفته مى‌شود».

و از حضرت على عليه السّلام نقل شده است كه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:«المهدى منّا أهل البيت، يصلحه اللّه فى ليلة»؛ [1]«مهدى از ما اهل بيت است و خداوند در يك شب به امر او را به سامان مى‌آورد».

شيخ طوسى رحمه اللّه با ذكر سند از عبد اللّه بن مسعود نقل كرده كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:«لا يذهب الدّنيا حتّى يلى أمّتى رجل من أهل بيتى يقال له المهدى»؛ [2]«دنيا به پايان نمى‌رسد؛ مگر اينكه امت مرا مردى رهبرى كند كه از اهل بيت من است و به او مهدى گفته مى‌شود».

ابو سعيد خدرى نيز از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم آورده است:«المهدى منّا أهل البيت»؛ [3]«مهدى از ما اهل بيت است».امام باقر عليه السّلام نيز در اين رابطه از آن حضرت صلّى اللّه عليه و اله و سلم نقل كرده است:«خوشا بر احوال كسى كه قائم اهل بيت مرا ادراك كند و در غيبت و پيش از قيامش پيرو او باشد.دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد؛چنين كسى در روز قيامت از رفيقان و دوستان من و گرامى‌ترين امّت من خواهد بود». [4]

ابو داود با ذكر سند از حضرت على عليه السّلام آورده است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:«لو لم يبق من الدهر إلا يوم لبعث اللّه رجلا من أهل بيتى يملاها عدلا...»؛ [5]«اگر از عمر روزگار به جز يك روز باقى نمانده باشد،خداوند مردى از اهل بيت مرا برانگيزد كه دنيا را پر از عدل كند...».

نعيم بن حماد از ابو سعيد خدرى نقل كرده كه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:«هو رجل من أهل بيتى»؛ [6]«او مردى از اهل بيت من است».


[1] .ابن ماجه،سنن،ج 2،ص 1368،ح 4085.

[2] .محمد بن حسن طوسى رحمه اللّه،كتاب الغيبة،ص 182.

[3] .ر.ك:مستدرك حاكم،ج 4،ص 557.

[4] .شيخ صدوق رحمه اللّه،كمال الدين و تمام النعمة،باب 25،ج 1،ص 286،ح 2.

[5] .سنن ابو داود،ج 4،ص 107،ح 4283.

[6] .نعيم بن حماد،الفتن،ج 1،ص 374،ح 1111.

نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست