responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 985

دينى بخصوص فروع دين زياد شك مى‌كنم، يكى از موارد آن اين است كه در ماه رمضان گذشته شك كردم كه آيا غبار غليظى كه وارد دهان من شده آن را فرو برده‌ام يا خير؟ و يا آبى را كه داخل دهانم كردم، خارج كرده و بيرون ريختم يا نه؟ در نتيجه آيا روزۀ من صحيح است يا خير؟ ج: روزۀ شما در فرض سؤال محكوم به صحت است و اين شكّها اعتبارى ندارند.

[س 829 حديث شريف كساء]

س 829: آيا حديث شريف كساء را كه از حضرت فاطمه زهرا سلام اللّٰه عليها نقل شده، حديث معتبرى مى‌دانيد؟ آيا نسبت دادن آن در حالت روزه به حضرت زهراى مرضيه سلام اللّٰه عليها جايز است؟ ج: اگر نسبت دادن آن به صورت حكايت و نقل از كتابهايى باشد كه آن را نقل كرده‌اند، اشكال ندارد.

[س 830 هنگام روزۀ مستحبى به خوردن غذا دعوت شود]

س 830: از بعضى از علما و غير آنان شنيده‌ايم كه اگر انسان هنگام روزۀ مستحبى به خوردن غذا دعوت شود، مى‌تواند آن را قبول كرده و مقدارى از غذا ميل كندو با اين كار روزه‌اش باطل نمى‌شود، بلكه ثواب هم دارد اميدواريم نظر شريف خود را در اين باره بيان فرمائيد.

ج: قبول دعوت مؤمن در حال روزۀ مستحبى، شرعاً امرى پسنديده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل مى‌كند، ولى او را از اجر و ثواب روزه محروم نمى‌سازد.

[س 831 دعاهايى مخصوص ماه رمضان]

س 831: دعاهايى مخصوص ماه رمضان به صورت دعاى روز اول و روز دوم تا آخر ماه وارد شده است، قرائت آنها در صورت شك در صحتشان چه حكمى دارد؟ ج: به هر حال اگر قرائت آنها به قصد رجاء ورود و مطلوبيت باشد، اشكال ندارد.

[س 832 شخصى قصد داشت روزه بگيرد]

س 832: شخصى قصد داشت روزه بگيرد، ولى براى خوردن سحرى بيدار نشد، لذا نتوانست روزه بگيرد. آيا گناه روزه نگرفتن او به عهدۀ خود وى است يا كسى كه او را بيدار نكرده است؟ اگر فردى بدون سحرى روزه بگيرد، آيا روزه‌اش صحيح است؟ ج: در اين مورد چيزى بر عهده ديگران نيست، و روزه بدون خوردن سحرى هم صحيح است.

[س 833 روزۀ روز سوم ايام اعتكاف در مسجد الحرام]

س 833: روزۀ روز سوم ايام اعتكاف در مسجد الحرام، چه حكمى دارد؟ ج: اگر مسافر باشد و قصد اقامت ده روز در مكه مكرمه نمايد و يا نذر كرده باشد كه در سفر روزه بگيرد، بر او واجب است بعد از اين كه دو روز روزه گرفت، اعتكاف خود را با روزه روز سوم كامل كند. ولى اگر قصد اقامت و يا نذر روزه در سفر نكرده باشد، روزه او در سفر صحيح نيست و با عدم صحتِ روزه، اعتكاف هم صحيح نيست.

رؤيت هلال

[س 834 وضعيت هلال در آخر يا اوّل ماه]

س 834: همان طور كه مى‌دانيد، وضعيت هلال در آخر يا اوّل ماه به يكى از حالت‌هاى زير است:1 غروب هلال قبل از غروب خورشيد باشد.2 غروب هلال مقارن با غروب خورشيد باشد.3 غروب هلال بعد از غروب خورشيد باشد. اميدواريم بيان فرمائيد كه كداميك از

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 985
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست