responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 975

آن، ممكن نيست يا مشقّت دارد، جائز است از آن استفاده كند، لكن احتياط آن است كه مبطل ديگرى انجام ندهد و در صورت تمكّن (بدون استفاده از آن) روزه‌ها را قضا نمايد.

[س 763 من در بيشتر روزها آب دهانم با خونى كه از لثه‌هايم مى‌آيد مخلوط مى‌شود]

س 763: من در بيشتر روزها آب دهانم با خونى كه از لثه‌هايم مى‌آيد مخلوط مى‌شود و گاهى نمى‌دانم آب دهانى كه فرو مى‌برم همراه با خون است يا خير؟ روزه‌ام با اين حال چه حكمى دارد؟ اميدوارم مرا راهنمايى فرمائيد.

ج: اگر خون لثه در آب دهان مستهلك شود، محكوم به طهارت است و بلعيدن آن اشكال ندارد و مبطل روزه نيست، و هم چنين در صورت شك در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشكال ندارد و به صحت روزه ضرر نمى‌زند.

[س 764 در يكى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم]

س 764: در يكى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندانهايم را مسواك نزدم، و بدون اين كه باقى مانده غذاهاى لابلاى دندانها را عمداً به بلعم، خودبخود بلعيده شده است. آيا قضاى روزۀ آن روز بر من واجب است؟ ج: اگر علم به وجود باقى مانده غذا در بين دندانهايتان و يا علم به رسيدن آن به حلق نداشته‌ايد و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، قضاى روزه بر شما واجب نيست.

[س 765 از لثۀ شخص روزه دارى خون زيادى خارج مى‌شود]

س 765: از لثۀ شخص روزه دارى خون زيادى خارج مى‌شود، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟ آيا براى او ريختن آب با ظرف بر سرش جايز است؟ ج: با خروج خون از لثه تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمى‌شود. هم چنين ريختن آب بر روى سر توسط ظرف و مانند آن به صحت روزه ضرر نمى‌رساند.

[س 766 داروهاى مخصوصى براى معالجه بعضى از بيمارى‌هاى زنان وجود دارد]

س 766: داروهاى مخصوصى براى معالجه بعضى از بيمارى‌هاى زنان وجود دارد (شيافهاى روغنى) كه در داخل بدن گذاشته مى‌شود، آيا استفاده از آن موجب بطلان روزه مى‌شود؟ ج: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمى‌رساند.

[س 767 تزريق آمپول]

س 767: نظر شريف جناب عالى در باره تزريق آمپول و ساير تزريقات نسبت به روزه داران در ماه مبارك رمضان، چيست؟ ج: احتياط واجب آن است كه روزه دار از آمپول‌هاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى كه در رگ تزريق مى‌شود و نيز انواع سرم‌ها خوددارى كند، لكن آمپول‌هاى داروئى كه در عضله تزريق مى‌شود و نيز آمپول‌هايى كه براى بى‌حسّ كردن به كار مى‌رود، مانعى ندارد.

[س 768 خوردن قرص فشار خون]

س 768: آيا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جايز است يا خير؟ ج: اگر خوردن آن در ماه رمضان براى درمان فشار خون ضرورى باشد، اشكال ندارد، ولى با خوردن آن روزه باطل مى‌شود.

[س 769 خوردن قرص]

س 769: اگر من و بعضى از مردم بر اين عقيده باشيم كه بر استفاده از قرصها جهت مداوا عنوان خوردن و آشاميدن صدق نمى‌كند، آيا عمل به آن جايز است و به روزه‌ام ضرر نمى‌زند؟ ج: خوردن قرص روزه را باطل مى‌كند.

[س 770 حكم افطار عمدى]

س 770: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نمايد و زن نيز به آن راضى باشد چه حكمى دارد؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 975
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست