[مسأله 1618 اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد]
مسأله 1618 اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد، اگر چه نجات دادن او واجب باشد، روزهاش باطل مىشود (1) .
اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: سيستانى و بهجت نيست
(1) فاضل: بنا بر احتياط واجب.
زنجانى: مسأله سر به زير آب بردن براى روزه دار هميشه حرام نيست، بلكه ممكن است به جهتى هم چون نجات دادن كسى جايز يا لازم باشد.
مكارم: مسأله كسى كه براى نجات غريق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزهاش اشكال دارد، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى اين كار واجب است، و بعداً قضا كند.
مسأله اختصاصى
مكارم: مسأله 1368 غوّاصان، اگر سر خود را در كلاهك پنهان كنند و با آن زير آب روند، روزۀ آنها صحيح است.
7 باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح
[مسأله 1619 اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند]
مسأله 1619 اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند (1) ، يا اگر وظيفۀ او تيمم است عمداً تيمم ننمايد (2) ، روزهاش باطل است (3) .
(1) مكارم: بنا بر احتياط واجب روزهاش باطل است ولى اگر توانايى بر غسل ندارد يا وقت تنگ است تيمم نمايد، اما اگر از روى عمد نباشد روزهاش صحيح است.
اراكى: اگر جنب در روزۀ رمضان و قضاء آن تا اذان صبح غسل نكند. .
(2) گلپايگانى، صافى: در روزۀ ماه رمضان و قضاء آن. .
(3) گلپايگانى: و در غير اين دو، روزه باطل نمىشود.
صافى: و در غير اين دو أحوط باقى نماندن بر جنابت است تا صبح.
خوئى، تبريزى، بهجت، زنجانى: مسأله اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نكند روزهاش باطل است و كسى كه وظيفهاش تيمم است و عمداً تيمم ننمايد روزهاش نيز باطل است و حكم قضاى ماه رمضان بعداً خواهد آمد.
سيستانى: يا اگر وظيفهاش تيمم است تيمم ننمايد، بايد روزۀ آن روز را تمام كند و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد و هم روزى كه به جاى آن روز، روزه مىگيرد، و قصد قضا نكند.
زنجانى: بقيۀ مسأله ذكر نشده.
فاضل: مسأله كسى كه بخواهد روزه ماه مبارك رمضان يا قضاى آن را بگيرد نبايد تا اذان صبح عمداً در حال جنابت باقى بماند بنا بر اين اگر عمداً غسل نكند و در تنگى وقت تيمم نيز