چون احكام نماز جمعه در اكثر رسالههاى عمليه آيات عظام نيست در اين رساله شريفه هم فاقد شمارههاى ترتيبى مسائل است.
و چون تلفيق فتاواى حضرات مراجع عظام در اين زمينه ممكن نبوده به ناچار اين مسائل در چند بخش جداگانه بشرح زير تنظيم گرديده است:
بخش اول: مطابق با فتاواى امام راحل و حضرات آيات اراكى، فاضل لنكرانى، تبريزى، نورى همدانى و مكارم شيرازى.
بخش دوم: مطابق با فتاواى حضرات آيات خوئى و سيستانى.
بخش سوم: مطابق با فتاواى حضرات آيات گلپايگانى و صافى.
بخش چهارم: مطابق با فتاواى حضرت آيت اللّٰه بهجت.
ضمناً چون احكام نماز جمعه مطابق با فتاواى آيت اللّٰه زنجانى آماده نبود تنها چند مسأله كه در رساله عمليه معظم له راجع به نماز جمعه آمده است بصورت جداگانه پس از بخش چهارم ذكر مىشود.
بخش پنجم: مطابق با استفتاءات مقام معظّم رهبرى.
بخش اوّل:
احكام نماز جمعه مطابق با فتاواى امام راحل و حضرات آيات:
اراكى، فاضل لنكرانى، تبريزى، نورى همدانى و مكارم شيرازى
نماز جمعه
(1) در زمان غيبت ولى عصر عجل اللّٰه تعالى فرجه الشريف نماز جمعه واجب تخييرى است (1) يعنى مكلف مىتواند روز جمعه به جاى نماز ظهر نماز جمعه بخواند ولى جمعه، افضل است و ظهر، أحوط و احتياط بيشتر در آن است كه هر دو را به جا آورند (2) .
(1) تبريزى: لكن در صورت اقامۀ آن با شرايط، شركت در آن بنا بر احتياط، واجب است.
مكارم: به هنگام تشكيل حكومت اسلامى، احتياط در انجام نماز جمعه است.