responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 834

(1) اراكى: بلكه كسى را هم كه با تيمّم يا جبيره نماز مى‌خواند، نمى‌شود اجير كرد.

(2) نورى: اگر چه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.

خوئى، گلپايگانى، تبريزى، سيستانى، صافى: مسأله كسى را كه عذرى دارد و مثلاً با تيمّم يا نشسته نماز مى‌خواند، (سيستانى: مطلقاً بنا بر احتياط) نمى‌شود براى نمازهاى ميّت اجير كرد؛ اگر چه نماز ميّت همان طور قضا شده باشد. (سيستانى: ولى اجير گرفتن كسى كه با وضو يا غسل جبيره‌اى نماز مى‌خواند، اشكال ندارد و هم چنين اجير گرفتن كسى كه دست يا پاى او قطع شده است) .

فاضل: مسأله كسى كه عذرى دارد و مثلاً با تيمّم يا نشسته نماز مى‌خواند، نمى‌شود براى نمازهاى ميّت او را اجير كرد اگر چه از ميّت به همين نحو قضا شده باشد.

بهجت: مسأله كسى را كه عذرى دارد، مثلاً نشسته نماز مى‌خواند بنا بر احتياط نمى‌توان براى نمازهاى ميّت اجير كرد، بلكه كسى را هم كه با تيمّم يا وضوى جبيره نماز مى‌خواند، بنا بر احتياط نمى‌شود اجير كرد.

زنجانى: مسأله كسى را كه عذرى دارد و مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مى‌خواند اگر به نيابت از شخص ديگرى نماز بخواند، نمى‌شود بدان اكتفا كرد؛ هر چند از آن شخص هم همان طور قضا شده باشد.

مكارم: مسأله شخصى كه از ميت نيابت مى‌كند بايد كسى باشد كه در انجام اجزاء و شرائط نماز معذور نباشد مثلاً كسى كه نشسته نماز مى‌خواند نمى‌تواند نايب شود، حتى بنا بر احتياط واجب كسى كه با تيمم يا جبيره نماز مى‌خواند نيابت نكند.

[مسأله 1542 مرد براى زن و زن براى مرد مى‌تواند اجير شود]

مسأله 1542 مرد براى زن و زن براى مرد مى‌تواند اجير شود (1) و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد (2) .

(1) زنجانى: مى‌تواند نايب شود. .

(2) زنجانى: و نيابت مميّز كه خوب و بد را مى‌فهمد و شرايط نماز را رعايت مى‌كند صحيح است.

[مسأله 1543 لازم نيست قضاى نمازهاى ميت به ترتيب خوانده شود]

مسأله 1543 لازم نيست قضاى نمازهاى ميت به ترتيب خوانده شود (1) ، اگر چه بدانند كه ميت ترتيب نمازهاى خود را مى‌دانسته (2) .

(1) گلپايگانى، صافى: مگر در آن چه در اداء آن ترتيب لازم است مثل ظهر و عصر يك روز.

مكارم: خواه ترتيب آن را بداند يا نداند. مگر در مورد ظهر و عصر، يا مغرب و عشا از يك روز، كه رعايت ترتيب در آن لازم است.

(2) نورى: بلى، نمازهايى كه اداء آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز بايد به ترتيب قضا شود.

اراكى: مسأله قضاى نمازهاى ميّت بايد به ترتيب خوانده شود و اگر ترتيب آنها را نمى‌دانند بايد با اجير شرط كنند به قدرى نماز بخواند كه ترتيب به عمل آيد خصوصاً اگر بدانند كه ميت ترتيب نمازهاى خود را مى‌دانسته.

خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: مسأله در قضاى نمازهاى ميّت ترتيب واجب نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 834
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست