responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 824

[س 716 اگر مركز زلزله نگارى، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را]

س 716: اگر مركز زلزله نگارى، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را با ذكر تعداد آن در منطقه‌اى كه ما زندگى مى‌كنيم، اعلام نمايد، ولى ما اصلاً آنها را احساس نكنيم، آيا در اين حالت نماز آيات بر ما واجب مى‌شود يا خير؟ ج: اگر هنگام وقوع زلزله و يا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نكنيد، نماز آيات بر شما واجب نيست.

نماز عيد فطر و قربان

[نماز عيد فطر و قربان از رساله حضرت امام]

[مسأله 1516 نماز عيد فطر و قربان]

مسأله 1516 نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است، مستحب مى‌باشد (1) و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند (2) ، ولى به قصد رجاء مانع ندارد، و چنانچه ولىّ فقيه يا مأذون از طرف او اقامه جماعت نمايد اشكال ندارد.

(1) بهجت: بنا بر اظهر. [پايان مسأله]

(2) اراكى، گلپايگانى، خوئى، فاضل، نورى، سيستانى، تبريزى، مكارم، صافى: مى‌شود آن را به جماعت يا فرادى خواند. (صافى: ولى احتياط اين است كه به جماعت آن را رجاءً بخواند) .

زنجانى: بنا بر احتياط، آن را به جماعت نخوانند (برخى از مسائل آينده كه در بارۀ جماعت است، بر فرض مشروعيت جماعت مى‌باشد) .

مسائل اختصاصى

بهجت: مسأله 1233 محل دو خطبه در نماز عيد فطر و قربان، بعد از نماز است. و هر خطبه بنا بر أحوط بايد مشتمل بر همان چيزهايى باشد كه خطبۀ جمعه، مشتمل بر آن است يعنى: حمد و ثناى الهى و شهادتين و سفارش به تقوىٰ و قرائت سورۀ كوتاه قرآن و نشستن امام بين دو خطبه.

بهجت: مسأله 1234 در صورتى كه عيد فطر، بعد از ظهر ثابت شود، بعيد نيست كه نماز عيد فطر به جماعت در فرداى آن روز، بعد از طلوع آفتاب و قبل از ظهر، به اميد مطلوبيّت، بدون قصد قضا مستحب باشد.

[مسأله 1517 وقت نماز عيد فطر و قربان]

مسأله 1517 وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر.

[مسأله 1518 مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند]

مسأله 1518 مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند (1) و در عيد فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند، (2) بعد نماز عيد را بخوانند.

(1) زنجانى: بقيه مسأله ذكر نشده.

بهجت: و بعد از آن، قربانى كنند و از گوشت قربانى قدرى بخورند. .

(2) صافى: يا جدا نمايند. .

گلپايگانى: به احتياط لازم زكات فطره را هم بدهند يا جدا نمايند. .

[مسأله 1519 نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است]

مسأله 1519 نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، بايد (1) پنج تكبير بگويد (2) و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبير ديگرى بگويد و به ركوع رود و دو سجده به جا آورد و برخيزد و در

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 824
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست