responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 820

رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد، مثلاً به قصد سورۀ «قُل هو اللّٰه احد» ، «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ» بگويد (4) و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد «اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» (5) و بعد از آن به ركوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و بعد از سجدۀ دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد (6) .

(1) زنجانى: شكل ديگر خواندن نماز آيات اين است كه انسان. .

(2) خوئى، گلپايگانى، صافى، زنجانى، تبريزى: يك آيه يا كمتر يا بيشتر. .

(3) سيستانى: يك آيه يا بيشتر از آن را بخواند بلكه كمتر از يك آيه را نيز مى‌تواند بخواند، ولى بايد بنا بر احتياط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع كند و به گفتن «بسم اللّٰه» اكتفا نكند و سپس به ركوع رود. .

(4) مكارم: بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه‌هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود بعد سر بردارد و قسمت دوّم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد و بعد به ركوع رود و ركعت دوّم را هم به همين صورت به جا آورد، مثلاً سورۀ قل هو اللّٰه أحد را به ترتيب زير تقسيم كند: قبل از ركوع اوّل بسم اللّٰه الرحمن الرحيم بگويد. .

(5) سيستانى: مثلاً در سورۀ فلق اوّل «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد «مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد «وَ مِنْ شَرِّ غٰاسِقٍ إِذٰا وَقَبَ» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد «وَ مِنْ شَرِّ اَلنَّفّٰاثٰاتِ فِي اَلْعُقَدِ» و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد «وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ» . .

تبريزى: مثلاً به قصد سورۀ «قل هو اللّٰه أحد» ، «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد «اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد «لَمْ يَلِدْ» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد «وَ لَمْ يُولَدْ» و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» . .

(6) خوئى، سيستانى، تبريزى، نورى: و نيز جايز است كه به كمتر از پنج قسمت تقسيم نمايد لكن هر وقت سوره را تمام كرد، لازم است حمد را قبل از ركوع بعدى بخواند (تبريزى: و بنا بر احتياط لازم با بسمله تنها ركوع نكند) .

زنجانى: [و]شكل ديگر نماز آيات آن است كه سوره را به كمتر از پنج قسمت تقسيم كند، لكن هر وقت سوره را تمام كرد، لازم است حمد را بخواند، و سپس تمام يا بعضى از سوره را به شكلى كه اشاره شد، بخواند و سپس به ركوع رود.

[مسأله 1509 اگر در يك ركعت از نماز آيات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند]

مسأله 1509 اگر در يك ركعت از نماز آيات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در ركعت ديگر يك حمد بخواند و سوره را پنج قسمت كند (1) مانعى ندارد (2) .

(1) زنجانى: پنج قسمت يا كمتر كند. .

(2) گلپايگانى، صافى: اشكال ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 820
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست