ج: با اين فرض كه نماز همۀ افراد صف جلو قصر است، صحت نماز جماعت صفهاى بعدى محل اشكال است. احوط اين است كه صفهاى بعدى، بعد از اين كه افراد صف اول براى سلام نماز نشستند، نماز خود را به صورت فرادى بخوانند.
[س 578 اگر مأموم در آخر يكى از دو طرف صف اول نماز ايستاده باشد]
س 578: اگر مأموم در آخر يكى از دو طرف صف اول نماز ايستاده باشد، آيا مىتواند قبل از مأمومينى كه بين او و امام ايستادهاند، وارد نماز جماعت شود؟ ج: اگر مأمومينى كه بين او و امام ايستادهاند، بعد از اين كه امام جماعت شروع به نماز كرد، به طور كامل آمادۀ اقتدا نمودن باشند، مىتواند به نيت جماعت وارد نماز شود.
[س 579 كسى كه به ركعت سوم نماز جماعت برسد]
س 579: كسى كه به ركعت سوم نماز جماعت برسد و به خيال اين كه امام در ركعت اول است، چيزى نخواند، آيا اعادۀ نماز بر او واجب است؟ ج: اگر قبل از ركوع متوجه شود قرائت واجب است، ولى اگر بعد از اين كه داخل ركوع شد متوجه شود، نماز او صحيح است و چيزى بر او واجب نيست؛ هر چند احتياط مستحب اين است كه دو سجده سهو براى ترك سهوى قرائت به جا آورد.
[س 580 براى برگزارى نماز جماعت در ادارههاى دولتى]
س 580: براى برگزارى نماز جماعت در ادارههاى دولتى و دبيرستانها نياز شديدى به امام جماعت وجود دارد، و چون غير از من عالم ديگرى در منطقه وجود ندارد، مجبور هستم يك نماز را در مكانهاى مختلف براى سه يا چهار بار به عنوان امام جماعت اقامه كنم و چون همۀ مراجع نماز جماعت دوم را اجازه مىدهند، آيا در بيشتر از آن نيت نماز قضاى احتياطى جايز است؟ ج: امامت به نيت نماز قضاى احتياطى صحيح نيست.
[س 581 اقدام به برگزارى نماز جماعت براى كارمندان]
س 581: يكى از دانشگاهها اقدام به برگزارى نماز جماعت براى كارمندان خود در يكى از ساختمانهاى مربوط به دانشگاه كه در مجاورت يكى از مساجد شهر قرار دارد، كرده است، با توجه به اين كه در همان زمان در آن مسجد نماز جماعت اقامه مىشود، شركت در نماز جماعت دانشگاه چه حكمى دارد؟ ج: شركت در نماز جماعتى كه از نظر مأموم واجد شرايط اقتدا و جماعت است، اشكال ندارد، هر چند نزديك مسجدى باشد كه در همان زمان در آن نماز جماعت برگزار مىشود.
[س 582 آيا نماز خواندن پشت سر امام جماعتى كه شغل قضاوت دارد]
س 582: آيا نماز خواندن پشت سر امام جماعتى كه شغل قضاوت دارد، ولى مجتهد نيست، صحيح است؟ ج: اگر شغل قضاوت او بعد از نصب وى توسط كسى كه صلاحيت نصب را دارد، باشد، مانع اقتدا به او در نماز نيست.
[س 583 نماز مسافر]
س 583: آيا كسى كه در نماز مسافر مقلد امام خمينى «قدس سره» است، مىتواند به امام جماعتى كه در آن مساله مقلد مرجع ديگرى است، بخصوص در نماز جمعه، اقتدا نمايد؟ ج: اختلاف در تقليد مانع از صحت اقتدا نيست، ولى اقتدا در نمازى كه طبق فتواى مرجع تقليدِ مأموم، قصر است و طبق فتواى مرجع تقليدِ امام جماعت، تمام است، يا بالعكس صحيح نيست.