responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 796

خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: مسأله اگر مأموم سهواً پيش از امام سلام دهد، نمازش صحيح است. و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد. بلكه (خوئى، تبريزى: ظاهر اين است كه) اگر عمداً هم پيش از امام سلام دهد، (خوئى: در صورتى كه از اوّل نماز قاصد نبوده) نمازش اشكال ندارد. (زنجانى: هر چند از اوّلِ نماز قصد داشته باشد.)

گلپايگانى، صافى: مسأله اگر مأموم سلام امام را بشنود، يا بداند چه وقت سلام مى‌گويد احتياط مستحب آن است كه پيش از امام سلام نگويد و چنانچه عمداً يا سهواً پيش از امام سلام دهد، نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد.

بهجت: مسأله اگر مأموم پيش از امام عمداً هم سلام دهد بنا بر اقوى نمازش صحيح است ولى احتياط در اين است كه اگر عذرى ندارد و مى‌خواهد قبل از امام سلام دهد، قصد انفراد كند.

فاضل: مسأله اگر مأموم عمداً پيش از امام سلام دهد اشكال دارد (يعنى بنا بر احتياط واجب به اين نماز اكتفا نكند و نماز را اعاده كند.) ولى اگر نيت فرادىٰ كند يا سهواً پيش از امام سلام دهد، نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره سلام دهد.

نورى: مسأله اگر مأموم پيش از امام سهواً سلام دهد، نمازش صحيح است.

[مسأله 1469 اگر مأموم غير از تكبيرة الاحرام]

مسأله 1469 اگر مأموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام (1) چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد (2) . ولى اگر آنها را بشنود، يا بداند امام چه وقت مى‌گويد، احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.

(1) بهجت: كه حكم آن گذشت. .

گلپايگانى، سيستانى، صافى، زنجانى: اگر مأموم غير از تكبيرة الاحرام. .

(2) بهجت: ولى مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. [پايان مسأله]

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1467.

[مسأله 1470 مأموم بايد غير از آن چه در نماز خوانده مى‌شود]

مسأله 1470 مأموم بايد غير از آن چه در نماز خوانده مى‌شود (1) ، كارهاى ديگر آن، مانند ركوع و سجود را با امام يا كمى بعد از امام به جا آورد (2) . و اگر عمداً پيش از امام يا مدتى بعد از امام (3) انجام دهد (4) ، معصيت كرده (5) ولى نمازش صحيح است امّا اگر (6) در دو ركن پشت سر هم از امام جلو يا عقب بيفتد بنا بر احتياط واجب بايد نماز را تمام كند و دوباره بخواند اگر چه بعيد نيست نمازش صحيح باشد و فرادى شود.

(1) بهجت: و حكم آن گفته شد. .

(2) بهجت: و نبايد پيش از امام انجام دهد؛ و هم چنين نبايد زياد از امام عقب بماند به طورى كه مثلاً امام از ركوع برخيزد ولى مأموم هنوز به ركوع نرفته باشد؛ و احتياط در اين است كه با امام هم انجام ندهد بلكه كمى بعد از امام انجام دهد. ولى اگر پيش از امام مشغول افعال نماز شود، يا اين كه از او زياد عقب بماند چنانچه تكبيرة الإحرام را بعد از امام گفته و جماعت منعقد شده باشد نمازش بنا بر اقوىٰ صحيح است ولى معصيت كرده است و اگر اين مخالفت در نماز، زياد واقع شود، مخصوصاً اگر در چند ركن انجام بگيرد، ممكن است از نماز جماعت خارج شود، ولى اصل نماز صحيح است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 796
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست