responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 770

نورى: در صورتى كه ترك آن موجب اذيت و ناراحتى آنها شود نماز جماعت بر او واجب مى‌شود.

سيستانى: احتياط مستحب آن است كه نماز را به جماعت بخواند البتّه اگر امر و نهى پدر يا مادر از روى شفقت نسبت به فرزند باشد و مخالفتش موجب اذيّت آنان شود، حرام است بر فرزند مخالفت نمايد.

[مسأله 1407 نماز عيد فطر و قربان ]

مسأله 1407 احتياط واجب آن است كه نماز عيد فطر و قربان را در زمان غيبت امام عليه السلام با جماعت نخوانند ولى به قصد رجاء مانع ندارد و نمازهاى مستحبى را هم نمى‌شود به جماعت خواند، مگر نماز استسقاء كه براى آمدن باران مى‌خوانند.

اراكى، گلپايگانى، خوئى، تبريزى، صافى، نورى: مسأله نماز مستحب را نمى‌شود با جماعت خواند، مگر نماز استسقاء كه براى آمدن باران مى‌خوانند و نمازى كه واجب بوده و به جهتى مستحب شده است مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان امام عليه السلام واجب بوده و به واسطۀ غائب شدن ايشان مستحب مى‌باشد.

فاضل: و هم چنين نماز عيد فطر و قربان را نيز مى‌توانند به جماعت بخوانند.

مكارم: و نماز عيد فطر و قربان كه در زمان غيبت امام عليه السلام مستحب است.

زنجانى: و نيز كودك غيرِ بالغ كه نماز بر وى مستحب است، مى‌تواند آن را به جماعت بخواند؛ ولى نمازى كه واجب بوده و به جهتى مستحب است؛ مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان حضور امام عليه السلام واجب بوده و به واسطه غايب شدن آن حضرت، مستحب مى‌باشد، بنا بر احتياط به جماعت نخوانند.

سيستانى: نماز مستحب را نمى‌شود در هيچ موردى بنا بر احتياط با جماعت خواند، ولى نماز استسقاء را كه براى آمدن باران مى‌خوانند مى‌توان با جماعت خواند؛ و هم چنين. .

بهجت: مسأله نمازهاى مستحبى را نمى‌شود به جماعت خواند، ولى خواندن نماز عيد فطر و قربان در زمان غيبت امام عليه السلام به جماعت مستحب است در صورتى كه شروط وجوب موجود نباشد؛ هم چنين خواندن نماز استسقاء كه براى طلب باران مى‌خوانند به جماعت مستحب است و بعيد نيست استحباب جماعت در نماز غدير كه به اميد مطلوبيّت خوانده شود.

[مسأله 1408 موقعى كه امام جماعت نماز يوميه مى‌خواند]

مسأله 1408 موقعى كه امام جماعت نماز يوميه مى‌خواند، هر كدام از نمازهاى يوميه را مى‌شود به او اقتدا كرد (1) ولى اگر نماز يوميه‌اش را احتياطاً دوباره مى‌خواند (2) فقط در صورتى كه مأموم احتياطش با امام يكى باشد مى‌تواند به او اقتدا كند.

(1) خوئى، سيستانى، تبريزى، نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

زنجانى: ولى اگر نماز يوميه امام جماعت، به عقيده مأموم احتياطى باشد، نمى‌شود به او اقتدا كرد؛ مگر در جايى كه مأموم و امام احتياطِ مشابهى داشته باشند، مانند آن كه دو نفر با هم

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 770
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست