شود، اگر مشقت زياد ندارد بايد براى وضو يا غسل خونى كه ديده مىشود بيرون آورند. .
مكارم: اگر به آن خون بگويند، مادام كه زير پوست و ناخن است براى وضو و غسل و نماز اشكال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوقالعادهاى ندارد بايد آن را بيرون آورند و اگر زحمت زياد دارد بايد براى وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچهاى روى آن بگذارد و روى پارچه دست تر بكشد و احتياطاً تيمم هم بكند.
(4) زنجانى: اگر مشقت زياد دارد. .
(5) اراكى: و به وظيفۀ جبيره عمل نمايد.
(6) گلپايگانى، صافى: و احتياطاً تيمم هم بكنند.
نورى: و تيمم هم بكنند.
زنجانى: و اگر گذاشتن پارچه ممكن نبود، تيمم كند.
بهجت: همان طورى كه وضو يا غسل جبيرهاى مىنمايد.
[مسأله 102 اگر انسان نداند كه خون، زير پوست مرده]
مسأله 102 اگر انسان نداند كه خون، زير پوست مرده يا گوشت به واسطۀ كوبيده شدن به آن حالت درآمده، پاك است.
[مسأله 103 اگر موقع جوشيدن غذا ذرّهاى خون در آن بيفتد]
مسأله 103 اگر موقع جوشيدن غذا ذرّهاى خون در آن بيفتد، تمام غذا و ظرف آن (1) نجس مىشود و جوشيدن و حرارت و آتش (2) ، پاككننده نيست.
اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) سيستانى: بنا بر احتياط لازم. .
(2) زنجانى: جوشيدن و آتش. .
[مسأله 104 زردابهاى كه در حال بهبودى زخم در اطراف آن پيدا مىشود]
مسأله 104 زردابهاى كه در حال بهبودى زخم در اطراف آن پيدا مىشود، اگر معلوم نباشد كه با خون مخلوط است، (1) پاك مىباشد.
(1) بهجت: و به آن خون زرد نيز نگويند پاك است، امّا اگر قبلاً مىدانستيم خون بوده ولى حالا شكّ در خون بودن آن داشته باشيم، نجس است.
مكارم: مسأله زردابهاى كه گاه موقع خراشيدگى پوست يا در اطراف زخم پيدا مىشود، چنانچه معلوم نباشد خون است يا با خون مخلوط شده پاك است.
مسأله اختصاصى
مكارم: مسأله 110 پوست سرخ رنگى كه بعد از شستن زخم يا هنگام بهبودى روى زخم ظاهر مىشود پاك است، مگر اين كه يقين حاصل شود خون در آن است.
6 7 سگ و خوك
[مسأله 105 سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مىكنند]
مسأله 105 سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مىكنند حتّىٰ مو (1) و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبتهاى آنها نجس است ولى سگ و خوك دريايى پاك است.
(1) بهجت: همۀ اجزاء، حتّى مو. .
سيستانى: مسأله سگ و خوك نجسند، حتّى مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبتهاى آنها.
مسأله اختصاصى
مكارم: مسأله 112 حيوانى كه از اين دو، يعنى سگ و خوك متولّد گردد، يا از جفتگيرى يكى از اين دو با حيوان ديگرى متولّد شود و به آن سگ و خوك نگويند پاك است.