responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 728

مكارم: مسأله هر گاه توقّف سى روز در يك محلّ نباشد كافى نيست، بنا بر اين اگر در جايى مثلاً بيست روز بدون قصد بماند سپس از آنجا چند فرسخ دورتر رود و بيست روز ديگر بماند نماز او شكسته است.

مسائل متفرقه

[مسأله 1356 مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ص و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند]

مسأله 1356 مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند (1) . ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزء اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط مستحب آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوى، صحت تمام است (2) و نيز مسافر مى‌تواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء عليه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند (3) .

(1) بهجت: و احتياط در اين است كه نماز را شكسته بخواند. .

(2) اراكى، بهجت: احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند. .

(3) اراكى: مسافر مى‌تواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء عليه السلام بلكه در تمام روضۀ مقدسه نماز را تمام بخواند.

بهجت: مسافر مى‌تواند در كنار حرم مطهر حضرت سيد الشهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند ولى اگر در اين چهار مكان نماز او قضا شد، بنا بر احتياط واجب بطور شكسته قضا نمايد اگر چه در همان مكان باشد.

خوئى، تبريزى: مسأله مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم بلكه در تمام شهر مكّه و مدينه (تبريزى: مكّۀ قديم و مدينۀ قديم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند و نيز مسافر مى‌تواند در حرم حضرت سيد الشهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند اگر چه دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند.

گلپايگانى، صافى، نورى: مسأله مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله و سلم بلكه در شهر مكّه و مدينه (نورى: در تمام شهر مكّه و مدينه) و مسجد كوفه نماز را تمام بخواند. ولى اگر بخواهد در جايى كه اوّل جزء مسجد كوفه نبوده و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند و نيز مسافر مى‌تواند در حائر حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند. ولى احتياط واجب آن است كه اگر دورتر از اطراف ضريح مقدّس نماز بخواند، شكسته به جا آورد.

سيستانى: مسأله مسافر مى‌تواند در تمام شهر مكّه و مدينه و كوفه و در حرم حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام تا مقدار (5) /(11) متر تقريباً از اطراف قبر مقدّس نمازش را تمام بخواند.

فاضل: مسأله مسافر مخيّر است در شهر مكّه و شهر مدينه و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند يا شكسته. و در اين سه مكان، فرقى بين بناء اصلى و اوّليّه و آن چه بعد اضافه شده، نمى‌باشد و نيز مسافر مى‌تواند در حرم و رواق حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام، بلكه در مسجد متّصل به حرم، نماز را تمام يا شكسته بخواند.

زنجانى: مسأله در شهرهاى مكه و مدينه و نجف (يا كوفه) و كربلا، تأكيد بسيار شده كه قصد اقامه ده روز كرده و نماز را تمام بخوانند، ولى تا قصد اقامه نكرده، ظاهراً مانند ساير شهرها بايد نماز را شكسته بخواند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 728
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست