responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 721

است و در آن روز از محل خارج مى‌شود بايد تا خارج شدن، نماز را تمام بخواند) و در غير اين صورت (تبريزى: كه آخر ماه را نداند) بايد نماز را شكسته بخواند اگر چه از موقعى كه قصد كرده تا روز آخر ماه ده روز (خوئى: يا بيشتر) باشد.

مكارم: هم چنين اگر نداند آن روز چندم ماه است و تا آخر ماه چقدر مانده، ولى قصدش اين است كه به هر حال تا آخر ماه بماند، چنانچه در واقع تا آخر ماه ده روز يا بيشتر باشد، بايد نماز را تمام بخواند.

(2) گلپايگانى، صافى: و بعد از قصد نيز علم پيدا نكند تا آخر ماه ده روز است. .

زنجانى: مسأله اگر مسافر تصميم دارد در محلى تا زمانى معين بماند، اگر نداند چند روز در آنجا مى‌ماند نماز را شكسته مى‌خواند، ولى اگر بعد بفهمد كه تا آن زمان ده روز بوده، مى‌فهمد كه نمازى كه شكسته خوانده باطل بوده و بايد آن را دوباره بخواند و اگر وقت گذشت قضا كند، بنا بر اين كسى كه مى‌خواهد تا آخر ماه در محلى بماند و چون نمى‌داند كه ماه كامل است يا ناقص، نماز را شكسته خوانده، اگر بعد بفهمد كه ماه كامل بوده و ده روز مانده، نمازش را بايد به صورت تمام دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد، هم چنين كسى كه مى‌خواهد تا روز مشخصى از ايام هفته مثلاً تا جمعه آينده بماند و به علت اين كه نمى‌داند تا آن روز ده روز مى‌باشد يا نه، نماز خود را شكسته بخواند، اگر بعد بفهمد كه ده روز بوده، نمازش باطل مى‌باشد و بايد آن را به صورت تمام دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

[مسأله 1342 اگر مسافر قصد كند ده روز در محلى بماند]

مسأله 1342 اگر مسافر قصد كند ده روز در محلى بماند، چنانچه پيش از خواندن يك نماز چهار ركعتى از ماندن منصرف شود، يا مردد شود كه در آنجا بماند يا به جاى ديگر برود، بايد نماز را شكسته بخواند و اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى از ماندن منصرف شود، يا مردد شود، تا وقتى در آنجا هست، بايد نماز را تمام بخواند (1) .

(1) بهجت: و بنا بر أظهر چه اين نماز چهار ركعتى را به طور ادا خوانده باشد يا قضاى يك نماز چهار ركعتى باشد كه در همان محل از او فوت شده باشد، ولى فقط گذشتن وقت نماز چهار ركعتى كافى نيست؛ مثل اين كه در تمام وقت، حائض يا بيهوش يا در حال جنون باشد؛ و اگر قبل از قضاى نمازش، از نيّت عدول كرده، بايد نمازش را شكسته بخواند.

زنجانى: مسأله اگر مسافر قصد كند ده روز در محلى بماند، و به خاطر آن يك نماز چهار ركعتى ادايى بخواند، چنانچه پس از آن از ماندن منصرف شود يا مردّد شود كه در آنجا بماند يا به جاى ديگر برود، تا وقتى در آنجا هست بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر پيش از آن كه به خاطر قصد اقامه، نماز چهار ركعتى بخواند از ماندن منصرف شود يا مردّد گردد، بايد نماز را شكسته بخواند.

[مسأله 1343 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند]

مسأله 1343 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر روزه بگيرد و بعد از ظهر از ماندن در آنجا منصرف شود، چنانچه يك نماز چهار ركعتى خوانده باشد،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست