رهايى از ريا بايد در عظمت خداوند متعال و ضعف و احتياج ديگران به خداوند تفكر نمايد و هم چنين در بندگى خود و ديگر مردم براى خداوند تبارك و تعالى انديشه كند.
[س 503 هنگام شركت در نماز جماعت برادران اهل سنت]
س 503: هنگام شركت در نماز جماعت برادران اهل سنت، بعد از قرائت سوره حمد توسط امام جماعت، كلمۀ «آمين» با صداى بلند و به صورت دسته جمعى گفته مىشود، اين كار چه حكمى دارد؟ ج: اگر مقتضاى تقيه، گفتن آمين باشد، اشكال ندارد و در غير اين صورت جايز نيست.
[س 504 گاهى هنگام خواندن نماز واجب متوجه كودكى مىشويم]
س 504: گاهى هنگام خواندن نماز واجب متوجه كودكى مىشويم كه در حال انجام كار خطرناكى است، آيا جايز است بعضى از كلمات سورۀ حمد يا سورۀ ديگر يا بعضى از ذكرها را بلند بخوانيم تا كودك يا كسانى كه در خانه هستند، متوجه شوند و خطر رفع گردد؟ اگر هنگام قيام نماز دست يا ابرو را براى فهماندن چيزى به كسى و يا در جواب سؤال او تكان دهيم، آن نماز چه حكمى دارد؟ ج: اگر بلند كردن صدا هنگام قرائت آيات يا ذكرهاى نماز براى آگاه كردن ديگران، موجب خروج از هيئت نماز نشود، اشكال ندارد. مشروط به اين كه قرائت و ذكر به نيت قرائت و ذكر باشد، و حركت دادن دست يا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوى باشد كه با استقرار و آرامش و يا هيئت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمىگردد.
[س 505 آيا اگر كسى هنگام نماز به خاطر يادآورىِ حرف خندهدار]
س 505: آيا اگر كسى هنگام نماز به خاطر يادآورىِ حرف خندهدار يا پيدايش حالت خندهآورى بخندد، نمازش باطل مىشود يا خير؟ ج: اگر خنده با صدا (يعنى قهقهه) باشد، نماز باطل است.
[س 506 آيا ماليدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز]
س 506: آيا ماليدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن مىگردد، و در صورتى كه نماز را باطل كند، آيا معصيت و گناه محسوب مىشود؟ ج: كراهت دارد ولى نماز را باطل نمىكند.
[س 507 بستن چشمها در نماز]
س 507: آيا بستن چشمها در نماز به اين دليل كه باز بودن آنها فكر انسان را از نماز باز مىدارد، جايز است؟ ج: بستن چشمها در نماز مانع شرعى ندارد، گرچه مكروه مىباشد.
[س 508 من گاهى در هنگام نماز]
س 508: من گاهى در هنگام نماز به ياد حالتهاى ايمانى و معنوى كه در دوران جنگ با نظام كافر بعثى داشتم مىافتم كه باعث افزايش حالت خشوع من مىشود، آيا اين كار نماز را باطل مىكند؟ ج: به صحت نماز ضرر نمىزند.
[س 509 ادامۀ قهر و دشمنى بين دو نفر]
س 509: آيا ادامۀ قهر و دشمنى بين دو نفر، تا مدت سه روز موجب بطلان نماز و روزۀ آنها مىگردد؟ ج: وقوع دشمنى و قهر بين دو نفر، نماز و روزه را باطل نمىكند، گرچه اين عمل شرعاً مذموم است.
شكيّات
[شكيات نماز از رساله حضرت امام]
شكيات نماز (23) قسم است: هشت قسم آن (1) شكهايى است كه نماز را باطل مىكند و به شش قسم آن نبايد اعتنا كرد و نُه قسم ديگر آن صحيح است.
(1) سيستانى: شكيّات نماز 22 قسم است: هفت قسم آن. .