responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 632

مكارم: مسأله شكستن نماز واجب عمداً، بنا بر احتياط جايز نيست ولى براى جلوگيرى كردن از ضرر قابل توجّه مالى يا بدنى مانعى ندارد.

[مسأله 1160 اگر حفظ جان خود انسان يا كسى كه حفظ جان او واجب است]

مسأله 1160 اگر حفظ جان خود انسان يا كسى كه حفظ جان او واجب است يا حفظ مالى كه نگهدارى آن واجب مى‌باشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد بايد نماز را بشكند (1) ولى شكستن نماز براى مالى كه اهمّيّت ندارد مكروه است.

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، بهجت، صافى، زنجانى: بقيه مسأله ذكر نشده.

[مسأله 1161 اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد]

مسأله 1161 اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را (1) از او مطالبه كند، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نيست بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، بعد نماز را بخواند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) زنجانى: كه زمانش رسيده. .

مكارم: مسأله هر گاه مشغول نماز باشد و طلبكارى طلب خود را مطالبه كند چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد و صورت نماز به هم نخورد، بهتر است در همان حال بپردازد، ولى اگر بدون شكستن نماز ممكن نيست، صبر كند تا نماز تمام شود و اين مقدار تأخير، منافات با فوريّت اداى دين ندارد مگر اين كه ضرورت خاصّى داشته باشد، مثل اين كه همراهان و همسفران طلبكار مى‌روند و او به زحمت مى‌افتد.

[مسأله 1162 اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است]

مسأله 1162 اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است (1) ، چنانچه وقت تنگ باشد (2) ، بايد نماز را تمام كند و اگر وقت (3) وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمى‌زند بايد در بين نماز تطهير كند، بعد بقيۀ نماز را بخواند و اگر نماز را به هم مى‌زند (4) ، بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير نمايد بعد نماز را بخواند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) اراكى: بايد نماز را تمام كند و بعد از آن مسجد را تطهير نمايد و نبايد نماز را قطع كند مگر آن كه وقت وسعت داشته باشد و طورى است كه بعد از نماز قدرت بر تطهير آن ندارد، كه واجب است نماز را قطع كند و مسجد را تطهير نمايد و بعد از آن نماز را اعاده نمايد.

مكارم: و تطهير مسجد نماز را به هم نزند، آن را تطهير كند، در غير اين صورت بعد از نماز اقدام به تطهير مسجد نمايد و احتياط آن است كه نماز خود را طولانى نكند.

(2) زنجانى: به گونه‌اى كه نمى‌تواند با به هم زدن نماز و تطهير مسجد، يا با تطهير آن در بين نماز؛ حتى يك ركعت از نماز را هم در وقت به جا آورد. .

(3) زنجانى: اگر وقت به اين مقدار. .

(4) گلپايگانى، صافى: در صورتى كه بعد از نماز تطهير مسجد ممكن باشد شكستن نماز جايز نيست و اگر بعد از نماز تطهير مسجد ممكن نباشد يا تأخير تا بعد از نماز هتك مسجد باشد. .

خوئى، سيستانى، تبريزى: در صورتى كه بعد از نماز تطهير مسجد ممكن باشد، شكستن نماز براى تطهير جايز است و اگر بعد از نماز تطهير مسجد ممكن نباشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 632
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست