[مسأله 988 اگر بعد از حمد مشغول خواندن سورۀ قل هو اللّٰه احد شود]
مسأله 988 اگر بعد از حمد مشغول خواندن سورۀ «قل هو اللّٰه احد» يا سورۀ «قل يا أيها الكافرون» شود، نمىتواند آن را رها كند و سورۀ ديگر بخواند ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه (1) اگر از روى فراموشى به جاى سورۀ «جمعه» و «منافقين» ، يكى از اين دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسيده (2) ، مىتواند آن را رها كند و سورۀ جمعه و منافقين را بخواند (3) .
(1) بهجت: اگر به نصف نرسيده مىتواند آن را رها كند و سورۀ جمعه و منافقين را بخواند.
(2) اراكى: تا از نصف نگذشته. .
[عبارت «تا به نصف نرسيده» در رساله آيات عظام: خوئى، زنجانى، سيستانى و تبريزى نيست]
(3) خوئى، تبريزى: و احتياط ( زنجانى: و احتياط مستحبّ) اين است كه بعد از تجاوز از نصف، سوره را رها ننمايد.
سيستانى: و احتياط اين است كه بعد از رسيدن به نصف، سوره را رها ننمايد.
مكارم: مسأله عدول كردن از سورۀ «قل هو اللّٰه» يا سورۀ «قل يا أيّها الكافرون» به سورۀ ديگرى در هر نماز باشد جايز نيست جز در نماز جمعه كه اگر به جاى سورۀ جمعه و منافقين يكى از اين دو سوره را بخواند، پيش از آن كه به نصف برسد مىتواند آن را رها كرده سورۀ جمعه و منافقين را بخواند.
[مسأله 989 اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه]
مسأله 989 اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه (1) عمداً سورۀ «قل هو اللّٰه احد» يا سورۀ «قل يا أَيُّهَا الكافرون» بخواند، اگر چه به نصف نرسيده باشد (2) بنا بر احتياط واجب نمىتواند رها كند و سورۀ «جمعه» و «منافقين» را بخواند (3) .
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) سيستانى: اگر در نماز جمعه يا نمازهاى روز جمعه. .
(2) اراكى: اگر چه از نصف نگذشته. .
(3) زنجانى: احتياط مستحب اين است كه آن را رها نكرده، سوره جمعه و منافقون بخواند.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 988.
[مسأله 990 اگر در نماز، غير سورۀ قل هو اللّٰه احد بخواند]
مسأله 990 اگر در نماز، غير سورۀ «قل هو اللّٰه احد» و «قل يا أيها الكافرون» سورۀ ديگرى بخواند، تا به نصف نرسيده (1) مىتواند (2) رها كند و سوره ديگر بخواند (3) .
(1) اراكى: تا از نصف نگذشته. .
(2) زنجانى: بىاشكال مىتواند. .
(3) خوئى: و بنا بر احتياط ( زنجانى: و بنا بر احتياط مستحب) در ما بين نصف و دو ثلث رها نكند و پس از اين كه به دو ثلث رسيد، رها كردن آن و عدول به سورۀ ديگر جايز نيست.
سيستانى: و پس از رسيدن به نصف، بنا بر احتياط مطلقاً رها كردن آن و عدول به سورۀ ديگر جايز نيست.
صافى: و بنا بر احتياط ما بين نصف و ثلث آن را رها نكند و پس از اين كه به دو ثلث رسيد عدول جايز نيست.