«قَدْ قٰامَتِ الصَّلاة» يعنى به تحقيق نماز برپا شد.
«لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اللّٰه» يعنى خدايى سزاوار پرستش نيست مگر خدايى كه يكتا و بىهمتا است.
[اين ترجمهها در رساله آيات عظام كمى با متن اصلى تفاوت دارد ولى ما در اينجا ذكر نكردهايم و در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و بهجت نيست]
[مسأله 920 بين جملههاى اذان و اقامه بايد خيلى فاصله نشود]
مسأله 920 بين جملههاى اذان و اقامه بايد خيلى فاصله نشود و اگر بين آنها بيشتر از معمول فاصله بيندازد (1) ، بايد دوباره آن را از سر بگيرد.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) زنجانى: اگر بين آنها به قدرى فاصله بيندازد كه عرفاً نگويند جملات پىدرپى است. .
[مسأله 921 اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد]
مسأله 921 اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد چنانچه غنا شود، يعنى به طور آوازهخوانى كه در مجالس لهو و بازيگرى معمول است اذان و اقامه را بگويد، حرام است و اگر غنا نشود مكروه مىباشد (1) .
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: اراكى و بهجت نيست
(1) فاضل: حرام و باطل است.
مكارم: مسأله اذان گفتن بصورت غنا يعنى آهنگى كه مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام و باطل است.
[مسأله 922 در پنج نماز اذان ساقط مىشود]
مسأله 922 در پنج نماز اذان ساقط مىشود (1) : اول: نماز عصر روز جمعه (2) . دوّم: نماز عصر روز عرفه كه روز نهم ذى حجه است (3) . سوم: نماز عشاء شب عيد قربان، براى كسى كه در مشعر الحرام باشد. (4) چهارم: نماز عصر و عشاء زن مستحاضه. (5) پنجم: نماز عصر و عشاى كسى كه نمىتواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند و (6) در اين پنج نماز در صورتى اذان ساقط مىشود كه با نماز قبلى فاصله نشود يا فاصلۀ كمى بين آنها باشد (7) ، ولى فاصله شدن نافله و تعقيب ضرر ندارد. (8)
(1) مكارم: و بنا بر احتياط واجب بايد آن را ترك كرد. .
فاضل: هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مىشود چه همراه خواندن مستحبّ باشد يا نباشد، بنا بر اين در موارد زير اذان ساقط مىشود. .
(2) فاضل، بهجت، مكارم: در صورتى كه با نماز جمعه ( فاضل: يا ظهر) با هم خوانده شود. .