responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 52

[مسأله 53 آبى كه عين نجاست در آن ريخته شود]

مسأله 53 آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزۀ آن را تغيير داده (1) ، چنانچه به كر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن به بارد، يا باد، باران را در آن بريزد (2) ، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود و (3) تغيير آن از بين برود پاك مى‌شود (4) . ولى بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد (5) .

(1) زنجانى: اگر به خودى خود تغيير آن از بين برود پاك نمى‌شود ولى. .

(2) بهجت: يا آب باران از ناودان در آن جارى شود و تغيير آن از بين برود، پاك مى‌شود و اگر قبل از اتّصال به كر يا جارى يا باريدن باران تغيير از بين برود همين قدر كه آب كر يا جارى به آن متّصل شود و يا آب باران به آن برسد پاك مى‌شود و لازم نيست با آن مخلوط شود.

(3) خوئى، تبريزى، سيستانى: و در تمام اين صُوَر. .

(4) اراكى، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده.

(5) گلپايگانى، صافى، فاضل: بنا بر احتياط واجب بايد آب باران (گلپايگانى، صافى: در حال باريدن) يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد.

خوئى، زنجانى: بنا بر احتياط مستحب آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد.

مكارم: مسأله هر گاه آبى كه بو يا رنگ و يا طعم آن بر اثر نجاست تغيير كرده خود به خود رنگ و بو و طعمش از بين برود پاك نمى‌شود، مگر اين كه با آب كر يا باران يا جارى مخلوط گردد.

[مسأله 54 اگر چيز نجس را در آب كر يا جارى فرو برند]

مسأله 54 اگر چيز نجس را در آب كر يا جارى فرو برند (1) ، و در چيزهايى كه قابل فشار دادن است مانند فرش و لباس، طورى فشار، يا در داخل آب حركت دهند كه آب داخل آن خارج شود چنانچه از چيزهايى باشد كه در دفعۀ اول پاك مى‌شود، آبى كه بعد از بيرون آوردن، از آن مى‌ريزد پاك است و اگر از چيزهايى باشد كه بايد دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاك شود، آبى كه بعد از دفعۀ دوم از آن مى‌ريزد، پاك مى‌باشد.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) اراكى: آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مى‌ريزد پاك است. [پايان مسأله]

خوئى، سيستانى، تبريزى: مسأله اگر چيز نجس را در كر يا جارى تطهير نمايند (خوئى، سيستانى: در شستنى كه با آن پاك مى‌گردد) آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مى‌ريزد، پاك است.

گلپايگانى، بهجت، صافى: مسأله اگر چيز نجسى را در آب كر يا جارى آب بكشند، آبى كه بعد از بيرون آوردن، از آن مى‌ريزد پاك است (بهجت: پاك و پاك‌كننده است) .

فاضل: مسأله اگر چيز نجس كه نياز به فشار دادن ندارد را در آب كُر يا جارى آب بكشند، آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مى‌ريزد پاك است، ولى چيزهايى كه مثل لباس و فرش بنا بر احتياط در آب كُر و يا جارى هم نياز به خارج كردن غساله آن با فشار و مانند آن دارد، بنا بر احتياط غساله آن نجس است.

زنجانى: مسأله اگر چيز نجسى را در آب قليل آب بكشند، از آبى كه بعد از بيرون آوردن، از آن مى‌ريزد بنا بر احتياط بايد اجتناب كرد و اگر در غير آب قليل آب بكشند آبى كه از آن مى‌ريزد پاك است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست