responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 492

[مسأله 883 در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران ]

مسأله 883 در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند، اگر به اميد تمام كردن شروع كند اشكال ندارد و اگر به مانعى برنخورد نمازش صحيح است و در جايى كه ماندن در آن حرام است (1) ، مثلاً زير سقفى كه نزديك است خراب شود بايد نماز نخواند، ولى اگر خواند باطل نيست، و هم چنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است، مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده بايد نماز نخواند ولى اگر خواند صحيح است.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم: (مثلاً جايى كه خطر خراب شدن سقف يا ريزش كوه و آمدن سيلاب دارد) بايد نماز نخواند و اگر بخواند احتياط واجب اعادۀ آن است هم چنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن بر آن حرام است مانند فرشى كه نام خدا بر آن نوشته شده است.

فاضل: (مثلاً جايى كه خطر خراب شدن سقف يا ريزش كوه يا تصادف و. . دارد) نبايد نماز بخواند ولى اگر خواند نمازش صحيح است ليكن مرتكب حرام شده است و هم چنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است مانند فرش يا روز نامه‌اى كه اسم خدا و آيات قرآن بر آن نوشته شده نبايد نماز بخواند ولى اگر خواند نمازش صحيح است امّا مرتكب حرام شده است.

خوئى، تبريزى: «شرط سوّم» : بايد در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد نماز را تمام مى‌كند و نماز خواندن در جايى كه به واسطۀ باد و باران و زيادى جمعيّت و مانند اينها اطمينان دارد كه نمى‌تواند نماز را تمام كند صحيح نيست اگر چه اتّفاقاً نماز را تمام كند. اگر در جايى كه ماندن در آن حرام است مثلاً زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز بخواند اگر چه معصيت كرده ولى نمازش اشكالى ندارد. نماز خواندن روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است، مثل جايى از فرش كه اسم خدا بر آن نوشته شده بنا بر احتياط صحيح نيست.

سيستانى: « شرط سوم» : بايد در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد نماز را تمام مى‌كند؛ ولى اگر در جايى كه به واسطۀ باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان دارد كه نمى‌تواند نماز را تمام كند؛ رجاءً بخواند و اگر چه اتفاقاً تمام كند اشكال ندارد. .

سيستانى: چنانچه مانع از قصد قربت شود صحيح نيست.

گلپايگانى، اراكى: شرط سوّم: (گلپايگانى: آن كه در جايى نماز بخواند كه اطمينان به تمام كردن نماز داشته باشد) بنا بر احتياط واجب بايد در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مى‌كند و در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران و زيادى جمعيّت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند احتياط واجب آن است كه نماز نخواند.

شرط چهارم: آن كه در جايى كه ماندن در آن حرام است مثلاً زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز نخواند؛ شرط پنجم: آن كه روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده نماز نخواند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 492
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست