responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 462

سيستانى: مسأله پوشيدن پوست سنجاب در نماز اشكال ندارد، گرچه احتياط مستحب آن است كه با آن نماز نخوانند.

[مسأله 830 اگر با لباسى كه نمى‌داند كه از حيوان حرام گوشت است]

مسأله 830 اگر با لباسى كه نمى‌داند كه از حيوان حرام گوشت است نماز بخواند نمازش صحيح است (1) ، ولى اگر فراموش كرده باشد، بنا بر احتياط واجب بايد آن نماز را دو باره بخواند.

(1) اراكى، بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.

مكارم: رجوع كنيد به مسأله اختصاصى (758) در همين صفحه.

خوئى: مسأله اگر با لباسى كه نمى‌داند يا فراموش كرده كه از حيوان حرام گوشت است نماز بخواند بنا بر احتياط مستحبّ آن نماز را دوباره بخواند.

گلپايگانى، تبريزى، صافى، سيستانى: نماز او صحيح است.

زنجانى: مسأله اگر با التفات به مسألۀ شرعى با لباسى كه غفلت دارد كه از حيوان حرام گوشت است، يا فكر مى‌كند از حيوان حرام گوشت نيست نماز بخواند، بنا بر احتياط مستحب آن نماز را دوباره بخواند؛ اما اگر از روى فراموشى در لباسى كه از حيوان حرام گوشت است نماز بخواند، بايد آن نماز را دوباره بخواند.

مسائل اختصاصى

مكارم: مسأله 758 فاضل: مسأله 838 نماز خواندن با چرمهاى مصنوعى كه به وسيلۀ موادّ پلاستيكى و مانند آن مى‌سازند، اشكال ندارد بنا بر اين هر گاه انسان شكّ كند كه چيزى چرم مصنوعى است يا چرم واقعى يا از حيوان حرام گوشت، يا حيوان مُرده (فاضل: يا حلال گوشت و مذكّى) ، نماز با آن اشكال ندارد.

فاضل: مسأله 839 اگر غير از لباسى كه از حيوان حرام گوشت تهيه شده لباس ديگرى ندارد چنانچه ناچار باشد لباس به پوشد، مى‌تواند با همان لباس نماز بخواند، و اگر ناچار نباشد بايد به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز را به جا آورد و بنا بر احتياط واجب يك نماز ديگر هم با همان لباس بخواند.

شرط پنجم

[مسأله 831 پوشيدن لباس طلاباف براى مرد]

مسأله 831 پوشيدن لباس طلاباف براى مرد (1) حرام و نماز با آن باطل است (2) ولى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد. (3)

(1) گلپايگانى، صافى: در هر حال. .

(2) بهجت: باطل شدن نماز با آن به طور مطلق در همۀ موارد محلّ تأمّل است و احتياط در باطل بودن نماز است بلكه بى‌وجه نيست. .

(3) مكارم: براى زنان در صورتى كه اسراف نباشد اشكالى ندارد.

[مسأله 832 زينت كردن به طلا]

مسأله 832 زينت كردن به طلا (1) مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچى طلا به دست (2) براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است (3) (و احتياط واجب آن است كه از استعمال عينك طلا هم خوددارى كند (4)) ولى زينت كردن به طلا، براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 462
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست