responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 46

فاضل: مسأله آب لوله‌هاى حمام اگر متصل به كُر باشد مثل آب جارى است و آب لوله‌هاى ساختمانها اگر متصل به كُر باشد چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكند پاك است.

زنجانى: مسأله آب لوله‌كشى شهرى جارى است و فرقى بين آب حمام و غير حمام نيست. در حمامهايى كه به آب لوله‌كشى متصل نيست، آب لوله‌هاى حمام كه از شيرها و دوشها مى‌ريزد اگر به ضميمه حوضى كه متصل به آن است به قدر كر باشد، كر محسوب مى‌شود.

[مسأله 36 آبى كه روى زمين جريان دارد]

مسأله 36 آبى كه روى زمين جريان دارد ولى از زمين نمى‌جوشد، چنانچه كمتر از كر باشد و نجاست به آن برسد نجس مى‌شود. اما اگر از بالا با فشار به پايين بريزد، (1) چنانچه نجاست به پايين آن برسد بالاى آن نجس نمى‌شود (2) .

اين مسأله در رساله آيات عظام: زنجانى و مكارم نيست

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: اگر با فشار جارى باشد و (خوئى، تبريزى: مثلاً) نجاست به پايين آن برسد، طرف بالاى آن نجس نمى‌شود.

فاضل: اگر از بالا به پايين بريزد. .

(2) گلپايگانى: و اگر فشار ( صافى: و اگر با فشار) از پايين به بالا هم باشد مثل فوّاره، اگر به بالاى آن چيز نجسى برسد، پايين آن نجس نمى‌شود.

مسأله اختصاصى

مكارم: مسأله 40 هر گاه ظرفى را زير آب لوله‌كشى بگذارند آبى كه درون ظرف است حكم آب جارى را دارد به شرط اين كه متّصل به آب لوله‌كشى باشد.

4 آب باران

[مسأله 37 حكم آب باران ]

مسأله 37 اگر به چيز نجسى كه عين نجاست در آن نيست يك مرتبه باران به بارد جائى كه باران به آن برسد، پاك مى‌شود (1) و در فرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست، (2) ولى باريدن دو سه قطره فائده ندارد، بلكه بايد طورى باشد كه بگويند باران مى‌آيد (3) .

(1) سيستانى: مگر بدن و لباسى كه به بول نجس شده باشد كه در اين دو بنا بر احتياط واجب دو مرتبه لازم است. .

(2) تبريزى: بنا بر احتياط فشار لازم است. .

(3) اراكى: بايد به مقدارى باشد كه اگر بر زمين سخت به بارد جارى مى‌شود.

بهجت: بايد بنا بر احوط، طورى باشد كه بگويند باران مى‌آيد و به حدّ جريان برسد؛ و اگر زمين طورى است كه آب، به آن جريان پيدا نمى‌كند، كافى است به حدّى به بارد كه اگر زمين سخت بود، بر آن جارى مى‌شد.

صافى: بايد طورى باشد كه بگويند باران مى‌بارد و در زمين سخت جريان دارد. و اگر ظرف به ولوغ سگ نجس شده باشد أقوى اين است كه اول خاك‌مال شود و سپس يك مرتبه در زير باران بگذارند پاك مى‌شود اگر چه احتياط لازم اين است كه دو مرتبه با آب باران شسته شود.

مكارم: مسأله آب باران در حكم آب جارى است و به هر چيز نجسى برسد، آن را پاك

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست