responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 439

[س 354 يقين به طلوع فجر ممكن]

س س354: با توجه به اين كه امروزه با فراوانى ساعت، يقين به طلوع فجر ممكن است، آيا بايد در شبهاى مهتابى براى خواندن نماز صبح به مدت پانزده تا بيست دقيقه صبر كرد؟ ج: فرقى بين شبهاى مهتابى و غير مهتابى در طلوع فجر، وقت فريضۀ صبح و وجوب امساك براى روزه گرفتن نيست، هر چند احتياط در اين زمينه خوب است.

[س 355 اختلاف اوقات شرعى ميان استان‌ها]

س 355: آيا مقدار اختلاف اوقات شرعى ميان استان‌ها كه بر اثر اختلاف افقهاى آنها به وجود مى‌آيد، در اوقات سه‌گانۀ نمازهاى يوميه به يك اندازه است؟ مثلاً بين دو استان در وقت ظهر بيست و پنج دقيقه تفاوت است، آيا در بقيۀ وقت‌هاى نماز هم اين اختلاف وجود دارد و به همين مقدار است؟ يا اين كه مقدار آن در وقت نماز صبح و مغرب و عشاء تفاوت مى‌كند؟ ج: مجرّد يكى بودن مقدار تفاوت بين دو منطقه در طلوع فجر يا زوال آفتاب يا غروب خورشيد، مستلزم اتحاد در ساير اوقات نيست، بلكه غالباً مقدار اختلاف بين شهرها در اوقات سه‌گانه با هم تفاوت دارد.

[س 356 اهل سنّت نماز مغرب را قبل از غروب شرعى مى‌خوانند]

س 356: اهل سنّت نماز مغرب را قبل از غروب شرعى مى‌خوانند، آيا جايز است در ايام حج و غير آن به آنها اقتدا كرده و به همان نماز اكتفا كنيم؟ ج: معلوم نيست كه نماز آنها قبل از داخل شدن وقت باشد و شركت در نماز جماعت آنها و اقتدا به آنان اشكال ندارد و مجزى است، ولى درك وقت نماز ضرورى است، مگر اين كه خود وقت هم از موارد تقيه باشد.

[س 357 خورشيد در دانمارك و نروژ]

س 357: خورشيد در دانمارك و نروژ ساعت هفت صبح طلوع نموده و تا عصر در آسمان به مقدار دوازده ساعت مى‌درخشد، در حالى كه در كشورهاى ديگر شب است، تكليف من در بارۀ نماز و روزه چيست؟ ج: مكلف بايد در مورد اوقات نمازهاى يوميه و روزه همان افق محل سكونت خود را رعايت كند، ولى اگر روزه گرفتن بر اثر طولانى بودن روز، غير مقدور يا حرجى باشد، اداى آن ساقط و قضاى آن واجب است.

[س 358 رسيدن نور خورشيد به زمين تقريباً هفت دقيقه طول مى‌كشد]

س 358: رسيدن نور خورشيد به زمين تقريباً هفت دقيقه طول مى‌كشد. آيا ملاك پايان وقت نماز صبح، طلوع خورشيد است يا رسيدن نور آن به زمين؟ ج: ملاكِ طلوع خورشيد، ديدن آن در افق مكان نمازگزار است.

[س 359 رسانه‌هاى گروهى و اوقات شرعى]

س 359: رسانه‌هاى گروهى اوقات شرعى هر روز را يك روز قبل از آن اعلام مى‌كنند، آيا اعتماد بر آن و بنا گذاشتن بر دخول وقت نماز بعد از پخش اذان از راديو و تلويزيون جايز است؟ ج: اگر براى مكلّف اطمينان به دخول وقت از طريق مذكور حاصل شود، مى‌تواند بر آن اعتماد كند.

[س 360 آيا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز مى‌شود]

س 360: آيا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز مى‌شود؟ يا اين كه بايد صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز كرد؟ آيا روزه دار جايز است به مجرد شروع اذان افطار نمايد يا اين كه بايد صبر كند تا اذان تمام شود؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 439
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست