responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 437

(2) از نماز واجب به مستحب براى درك ثواب نماز جماعت.

(3) از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه براى كسى كه قرائت سورۀ جمعه را فراموش كرده و به جاى آن سورۀ ديگرى را خوانده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است. مستحب است اين شخص از نماز واجب به نافله عدول كند تا بتواند نماز فريضه را با سورۀ جمعه به جا آورد.

[س 341 نمازگزارى كه مى‌خواهد بين نماز جمعه و ظهر جمع نمايد]

س 341: نمازگزارى كه مى‌خواهد در روز جمعه بين نماز جمعه و ظهر جمع نمايد، آيا بايد براى هر يك بدون قصد وجوب، فقط قصد قربت كند، يا اين كه براى يكى از آن دو هم قصد قربت نمايد و هم قصد وجوب و براى ديگرى فقط قصد قربت نمايد و يا اين كه بايد براى هر دو هم قصد وجوب كند و هم قصد قربت؟ ج: در هر يك از آن دو قصد قربت كافى است و قصد وجوب در هيچ كدام واجب نيست.

[س 342 اگر خونريزى از دهان از اول وقت نماز تا نزديك آخر آن ادامه داشته باشد]

س 342: اگر خونريزى از دهان يا بينى از اول وقت نماز تا نزديك آخر آن ادامه داشته باشد، نماز چه حكمى دارد؟ ج: اگر تطهير بدن ممكن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود، نماز را در همان حالت بخواند.

[س 343 هنگام خواندن ذكرهاى مستحبى نماز]

س 343: آيا هنگام خواندن ذكرهاى مستحبى نماز، آرامش كامل بدن واجب است يا خير؟ ج: فرقى بين ذكر واجب و مستحب در وجوب استقرار و آرامش بدن نيست. بلى، گفتن ذكر به قصد ذكر مطلق در حال حركت اشكال ندارد.

[س 344 خروج بول بدون اختيار ]

س 344: براى بعضى از افراد در بيمارستان لوله‌هايى به نام سوند براى خروج بول قرار مى‌دهند كه در اين صورت بول بدون اختيار از مريض در حالت خواب يا بيدارى و يا در بين نماز خارج مى‌شود، اميدواريم به اين سؤال پاسخ فرمائيد: آيا اين فرد بايد دوباره نماز را در وقت ديگرى بخواند يا نمازى كه در آن حالت خوانده، كافى است؟ ج: اگر در آن حالت نماز را طبق وظيفۀ شرعى و فعلى خود خوانده، صحيح است و اعاده و قضاى آن واجب نيست.

وقت نماز

[س 345 دليل مذهب شيعه در مورد وقت نمازهاى روزانه چيست]

س 345: دليل مذهب شيعه در مورد وقت نمازهاى روزانه چيست؟ همان گونه كه مى‌دانيد اهل سنت، با داخل شدن وقت نماز عشاء، نماز مغرب را قضا مى‌دانند و هم چنين در مورد نماز ظهر و عصر هم به همين ترتيب است. لذا معتقدند كه وقتى وقت نماز عشاء داخل شد و امام جماعت براى خواندن آن بپا خاست، مأموم نمى‌تواند همراه او، نماز مغرب را بخواند و نماز مغرب و عشاء را در يك زمان به جا آورد.

ج: دليل شيعه، اطلاق آيات قرآنى و سنّت شريف است، به اضافۀ رواياتى كه بخصوص دلالت بر جواز جمع دارند. نزد اهل سنت هم رواياتى وجود دارد كه دلالت بر جواز جمع بين دو نماز در وقت يكى از آن دو مى‌كند.

[س 346 آخر وقت نماز عصر مغرب است ]

س 346: با توجه به اين كه آخر وقت نماز عصر، مغرب است و آخر وقت نماز ظهر نزديك مغرب است به مقدارى كه براى خواندن نماز عصر به آن نياز است، مى‌خواهم سؤال كنم كه منظور از مغرب چيست؟ آيا مراد زمان غروب خورشيد است يا زمانى كه اذان مغرب طبق افق هر مكانى گفته مى‌شود؟ ج: وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست