(3) گلپايگانى، صافى، سيستانى: داخل ركوع ركعت سوّم. .
(4) گلپايگانى، صافى: ولى اگر با علم و تذكّر به قضا، شروع به ادا كرده باشد عدول، محلّ تأمّل است و أحوط ترك آن است.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 762.
زنجانى: مسأله انسان مىتواند در بين نماز ادا نيت را به نماز قضا برگرداند؛ به تفصيلى كه در فصل نماز قضا مسأله [1394]خواهد آمد.
فاضل: مسأله احتياط واجب اين است كه اگر نمازى قضا شده است قبل از نماز اداى بعدى آن را قضا كند و اگر مشغول نماز ادا شده و سپس متوجه شد كه نمازى از همان روز قضا شده است به احتياط واجب نيت خود را به قضا برگرداند و اگر مشغول نماز ادا شود و بعداً متوجه شود كه نماز قضا از قبل دارد مستحب است نيت خود را به نماز قضا برگرداند در دو فرض قبل اگر وقت تنگ باشد يا از محل عدول گذشته باشد مثلاً نماز صبح قضا شده و بعد از ركوع ركعت سوّم متوجه شود نمىتواند عدول كند.
نمازهاى مستحب
[مسائل]
[مسأله 764 نمازهاى مستحبّى]
مسأله 764 نمازهاى مستحبّى زياد است و آنها را نافله گويند و بين نمازهاى مستحبى به خواندن نافلههاى شبانه روز بيشتر سفارش شده (1) و آنها در غير روز جمعه سى و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافلۀ ظهر و هشت ركعت نافلۀ عصر و چهار ركعت نافلۀ مغرب و دو ركعت نافلۀ عشا و يازده ركعت نافلۀ شب و دو ركعت نافلۀ صبح مىباشد و چون دو ركعت نافلۀ عشا را بنا بر احتياط واجب (2) بايد نشسته خواند (3) ، يك ركعت حساب مىشود. ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافلۀ ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مىشود (4) .
(1) مكارم: [و]نافلۀ روزانه به ترتيب زير است: نافلۀ ظهر هشت ركعت و نافلۀ عصر نيز هشت ركعت است، و نافلۀ مغرب چهار ركعت و نافلۀ عشا دو ركعت است كه نشسته خوانده مىشود، نافلۀ شب يازده ركعت و نافلۀ صبح نيز دو ركعت است. و چون دو ركعت نافلۀ عشا يك ركعت حساب مىشود، مجموع اين نافلهها سى و چهار ركعت خواهد بود، ولى در روز جمعه سى و هشت ركعت است زيرا چهار ركعت به نافلۀ ظهر و عصر اضافه مىشود (همۀ نافلهها دو ركعت دو ركعت خوانده مىشود) .
(2) اراكى، گلپايگانى، فاضل: بنا بر احتياط مستحبّ. .
زنجانى: بنا بر احتياط. .
(3) بهجت: چون دو ركعت نافلۀ عشا را بايد نشسته خواند، . .
(4) خوئى، سيستانى: و بهتر آن است كه تمام بيست ركعت را پيش از زوال به جا آورد (سيستانى: بجز دو ركعت آن كه بهتر است در وقت زوال باشد) .
صافى: و بهتر اين است كه تمام بيست ركعت را پيش از ظهر به جا آورد.
زنجانى: [و]نمازهاى نافله به جز نافله وتر و برخى نافلههايى كه در كتابهاى مفصل ذكر شده دو ركعت دو ركعت خوانده مىشود.
بهجت: كه تمام آن را مىتوان قبل از ظهر به جا آورد.