و براى كسى كه مسافر نيست، بايد به اندازۀ خواندن چهار ركعت نماز بگذرد.
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: خوئى، تبريزى و سيستانى نيست
[مسأله 738 اگر پيش از خواندن نماز مغرب سهواً مشغول نماز عشا شود]
مسأله 738 اگر پيش از خواندن نماز مغرب، سهواً مشغول نماز عشا شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده، چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته است (1) ، بايد نيّت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و بعد نماز عشا را بخواند (2) و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بايد نماز را تمام كند، بعد نماز مغرب را بخواند (3) . اما اگر تمام آن چه را خوانده، در وقت مخصوص نماز مغرب خوانده باشد (4) و پيش از ركوع ركعت چهارم يادش بيايد، بايد نيّت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و بعد از آن عشا را بخواند (5) ، ولى احتياط مستحبّ آن است كه بعد از نماز عشا دوباره مغرب و عشا را بخواند و اين احتياط خيلى خوب است.
(1) گلپايگانى، صافى، فاضل، بهجت، نورى: چنانچه تمام آن چه را خوانده يا مقدارى از آن را در وقت مشترك خوانده و به ركوع ركعت چهارم نرفته است. .
(2) زنجانى: و احتياط مستحب آن است كه اگر مقدارى از آن را در وقت مختص مغرب خوانده باشد، نماز مغرب را قبل از نماز عشا اعاده كند. .
فاضل: و چنانچه در وقت مختص مغرب بفهمد اشتباه كرده بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است. .
(3) گلپايگانى، صافى: و احتياط لازم آن است كه بعد از نماز مغرب، نماز عشا را اعاده نمايد. .
اراكى: اگر به ركوع ركعت چهارم رفته، نمازش باطل است اگر چه احتياط مستحبّ اين است كه همين نماز را هم قطع نكند. .
خوئى، تبريزى: اگر به ركوع ركعت چهارم رفته باشد، بايد نماز را به هم زند و بعد از خواندن نماز مغرب نماز عشا را به جا آورد. [پايان مسأله]
زنجانى: اگر به ركوع ركعت چهارم رفته باشد، بنا بر احتياط بايد نماز را تمام كرده و بعد از خواندن نماز مغرب نماز عشا را اعاده كند. [پايان مسأله]
سيستانى: اگر به ركوع ركعت چهارم رفته است، مىتواند نماز عشا را تمام كرده و بعد نماز مغرب را به جا آورد. [پايان مسأله]
نورى: اگر به ركوع ركعت چهارم رفته نماز عشاى او صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بخواند. [پايان مسأله]
فاضل: البته اين فرض تنها در صورتى تحقق مىيابد كه فرد مسافر باشد.
(4) اراكى: نمازش باطل است. [پايان مسأله]
بهجت: نمازش خالى از اشكال نيست. حتى اگر به مغرب عدول كرده باشد. [پايان مسأله]
(5) گلپايگانى، صافى: (گلپايگانى: مىتواند) احتياطاً نيّت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و دوباره نماز مغرب و بعد نماز عشا را بخواند (گلپايگانى: و مىتواند رها كند و هر دو نماز را به ترتيب به جا آورد) .