responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 405

عصر بگويد و اگر در اثناء متوجّه شود بايد عدول كرده نيّت را به نماز ظهر برگرداند و احتياط به اعادۀ هر دو نماز بعد از آن ترك نشود و اگر موقعى ملتفت شد كه داخل وقت مشترك شده است عدول به نماز ظهر مى‌نمايد؛ و اگر بعد از نماز فهميد نماز او صحيح است و عصر حساب مى‌شود و اعادۀ عصر بعد از نماز ظهر لازم نيست.

(5) نورى: و اگر تمام نماز عصر را در وقت اختصاصى ظهر بخواند و از وقت مشترك چيزى درك نكند، نماز باطل است و از آن صرف نظر كند و نماز ظهر و عصر را به ترتيب به جا بياورد.

فاضل: به احتياط واجب نيت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند، و دوباره آن را بخواند. [پايان مسأله]

مسائل اختصاصى

بهجت: مسأله 616 اگر در وقت مشترك سهواً نماز عصر را بر ظهر مقدم داشت و در وقت مختص به نماز عصر فهميد آن را با همان نيّت نماز عصر تمام كند و سپس احتياطاً نماز ظهر را به قصد ما في الذّمّه (يعنى آن چه بر ذمۀ اوست) بخواند.

بهجت: مسأله 617 اگر مسافر، فقط وقت چهار ركعت نماز را داشت و نيّت ظهر كرد و در اثناء نماز نيّت اقامت ده روز يا بيشتر نمود، نماز او باطل است؛ پس آن نماز را قطع مى‌كند و شروع به نماز عصر مى‌نمايد و بعد قضاى ظهر را به جا مى‌آورد؛ ولى اگر اين نيّت اقامت با اختيار اوست، احتياطاً اين كار را نكند.

زنجانى: مسأله 741 اگر پيش از خواندن نماز ظهر، سهواً مشغول نماز عصر شود و پس از نماز متوجه اشتباه خود شود، بايد نمازش را نماز ظهر قرار داده، پس از آن نماز عصر را بخواند، و ظاهراً در اينجا فرقى نيست كه متوجه شدن اشتباه در وقت مختص ظهر باشد يا در وقت مشترك، و بنا بر احتياط مستحب در نماز دوم قصد خصوص نماز عصر را نكند، بلكه نماز را به قصد ما فى الذمّه به جا آورد، و اگر نمازش شكسته است و در وقت اختصاصى نماز ظهر متوجه شود نماز ظهر را بنا بر احتياط واجب رجاءً خوانده، پس از آن بايد نماز عصر را به جا آورد، و اگر در وقت مشترك متوجه شده پس از آن دو ركعت نماز به جا آورده؛ بنا بر احتياط واجب آن را به قصد ما في الذمه به جا آورده، نيت خصوص ظهر يا عصر نكند.

[مسأله 733 نماز جمعه ]

مسأله 733 در روز جمعه انسان مى‌تواند به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند (1) ، ولى احتياط مستحبّ آن است كه اگر نماز جمعه خواند نماز ظهر را هم بخواند. و اين احتياط خيلى مطلوب است.

(1) اراكى: و افضل از نماز ظهر است.

نورى: ولى بهتر آن است كه نماز جمعه بخواند. .

خوئى، سيستانى: مسأله نماز جمعه واجب تخييرى است به اين معنى كه مكلّف در روز جمعه مخيّر است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرائطش موجود باشد، يا نماز ظهر به جا آورد پس اگر نماز جمعه را به جا آورد، كفايت از ظهر مى‌كند.

گلپايگانى، صافى: مسأله در زمان حضور امام عليه السلام واجب است انسان در روز جمعه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 405
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست