responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 327

(زنجانى: احتياط) آن است كه مقدار واجب كفن را (خوئى، تبريزى، زنجانى: با ملاحظه شأن ميّت) ، به ارزانترين قيمتى كه ممكن است تهيه نمايند، ولى اگر كسانى از ورثه كه بالغ هستند (زنجانى: اگر كسانى از ورثه كه ممنوع از تصرّف نيستند) اجازه بدهند كه از سهم آنان بردارند، مقدارى را كه اجازه داده‌اند از سهم آنان مى‌شود برداشت.

سيستانى: و بخواهند از اصل مال بردارند نبايد زيادتر از آن چه در مسألۀ[(573)]گذشت، مثل مستحبّات غير متعارفه كه شأن ميّت اقتضاء آن را ندارد از اصل مال بردارند، و هم چنين اگر بيشتر از قيمت متعارف براى كفن بپردازند نبايد زيادى آن را از اصل مال بردارند و مى‌شود با اجازۀ ورثۀ بالغ از سهم آنان برداشت.

(2) نورى: و مقدار مستحب كفن را. .

مكارم: مسأله مقدار واجب كفن و هزينۀ واجبات ديگر مانند غسل و حنوط و دفن را از اصل مال برمى‌دارند، و احتياجى به وصيت ندارد و اگر ميّت مالى نداشته باشد، از بيت المال مى‌دهند.

[مسأله 576 كفن زن بر شوهر است]

مسأله 576 كفن زن بر شوهر است، اگر چه زن از خود مال داشته باشد (1) و هم چنين (2) اگر زن را به شرحى كه در كتاب طلاق گفته مى‌شود، طلاق رجعى بدهند و پيش از تمام شدن عدّه بميرد، شوهرش بايد كفن او را بدهد (3) و چنانچه شوهر بالغ نباشد يا ديوانه باشد (4) ولىّ شوهر بايد از مال او كفن زن را بدهد.

(1) بهجت: در صورتى كه شوهر او مالى داشته باشد كه بتواند زن خود را كفن نمايد وگرنه بنا بر اظهر بايد از تركۀ زن بردارند. .

(2) بهجت: بنا بر أظهر. .

(3) مكارم: بقيه مسأله ذكر نشده.

بهجت: و احتياط در اين است كه شوهر با ورثۀ ميّت در اين مصارف مصالحه نمايند. .

(4) زنجانى: چنانچه شوهر به جهتى چون عدم بلوغ و ديوانگى و سفاهت از تصرف در اموال ممنوع باشد. .

[مسأله 577 كفن ميّت بر خويشان او واجب نيست]

مسأله 577 كفن ميّت بر خويشان او واجب نيست، اگر چه مخارج او در حال زندگى بر آنان واجب باشد (1) .

(1) اراكى: ولى اگر ميّت از خود مالى ندارد احتياط واجب است كسى كه مخارج ميّت بر عهدۀ او است كفن او را بذل نمايد.

مكارم: مسأله هر گاه ميّت مالى نداشته باشد، بر خويشاوندان او واجب نيست كفن او را بپردازند، هر چند واجب النّفقۀ آنها باشد، ولى اگر راه ديگرى نباشد احتياط واجب آن است كه شخصى كه ميّت، واجب النّفقۀ او است كفن او را بدهد.

مسائل اختصاصى

سيستانى: مسأله 566 اگر ميت مالى براى تهيۀ كفن نداشته باشد جايز نيست برهنه دفن شود بلكه بنا بر احتياط بر مسلمانان واجب است او را كفن كنند و جايز است هزينۀ آن را از زكات حساب نمايند.

فاضل: مسأله 571 كفن بايد مباح باشد يعنى از مال خود ميت باشد يا ديگرى از مال حلال تهيه كرده و با رضايت خود آن را بدهد تا ميت را كفن كنند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست