responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 276

(1) خوئى، تبريزى، صافى: با نشانه‌هاى حيض. .

(2) خوئى، تبريزى: چنانچه كمتر از سه روز باشد. .

(3) خوئى، تبريزى: و چنانچه سه روز يا بيشتر باشد آن خون را حيض قرار دهد و روزهاى قبل از زمان عادت را تا به اندازه‌اى كه به مقدار عادت برسد احتياط كند. .

(4) خوئى، تبريزى: با نشانه‌هاى حيض. .

(5) خوئى، تبريزى: چنانچه كمتر از سه روز باشد. .

(6) خوئى، تبريزى: و در صورتى كه خونى را كه در عادت ديده سه روز يا بيشتر باشد در مقدار زيادى تا مقدار عادت احتياط كند.

[مسأله 483 زنى كه عادت دارد]

مسأله 483 زنى كه عادت دارد، (1) اگر بعد از آن كه سه روز يا بيشتر خون ديد پاك شود و دوباره خون ببيند و فاصلۀ بين دو خون كمتر از ده روز باشد و همۀ روزهايى كه خون ديده با روزهايى كه در وسط پاك بوده از ده روز بيشتر باشد. مثل آن كه پنج روز خون ببيند و پنج روز پاك شود و دوباره پنج روز خون ببيند، چند صورت دارد: (1) آن كه تمام خونى كه دفعۀ اول ديده، «يا مقدارى از آن» (2) در روزهاى عادت باشد و خون دوم كه بعد از پاك شدن مى‌بيند در روزهاى عادت نباشد، كه بايد همۀ خون اول را حيض و خون دوم را استحاضه قرار دهد. (3) (2) آن كه خون اول در روزهاى عادت نباشد و تمام خون دوم يا مقدارى از آن (4) در روزهاى عادت باشد كه بايد همۀ خون دوم را حيض و خون اول را استحاضه قرار دهد. (3) آن كه مقدارى از خون اول و دوم در روزهاى عادت باشد و خون اولى كه در روزهاى عادت بوده از سه روز كمتر نباشد (5) و با پاكى وسط و مقدارى از خون دوم كه آن هم در روزهاى عادت بوده از ده روز بيشتر نباشد، (6) كه در اين صورت همۀ آنها حيض است و مقدارى از خون اول كه پيش از روزهاى عادت بوده و مقدارى از خون دوم كه بعد از روزهاى عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده، در صورتى كه يك ماه از اول تا ششم خون ببيند و دو روز پاك شود و بعد تا پانزدهم خون ببيند، از سوم تا دهم حيض است و از اول تا سوم و هم چنين از دهم تا پانزدهم استحاضه مى‌باشد. (4) آن كه مقدارى از خون اول و دوم در روزهاى عادت باشد ولى خون اولى كه در روزهاى عادت بوده، از سه روز كمتر باشد (7) ، كه بايد در تمام دو خون و پاكى وسط كارهايى را كه بر حائض حرام است و سابقاً گفته شد ترك كند (8) و كارهاى استحاضه را به جا آورد، يعنى به دستورى كه براى زن مستحاضه گفته شد عبادتهاى خود را انجام دهد (9) .

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و بهجت نيست

(1) گلپايگانى، صافى: زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد. .

(2) [عبارت «يا مقدارى از آن» در رساله آيات عظام: خوئى و تبريزى نيست]

(3) خوئى: و هم چنين است اگر مقدارى از خون اول را در عادت و مقدارى از آن را قبل از عادت به يك يا دو روز ببيند يا اين كه داراى نشانه‌هاى حيض باشد چه قبل از عادت باشد چه بعد از آن. .

تبريزى: و هم چنين است اگر مقدارى از خون اوّل را در عادت و مقدارى از آن را قبل از عادت يا بعد از عادت ببيند و فرقى نمى‌كند خون با نشانه‌هاى حيض باشد يا بدون نشانه‌هاى آن. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 276
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست