responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 274

مى‌دهد و بنا بر احتياط مقدار كسرى آن تا سه روز را اگر مى‌تواند از خون بعد تكميل مى‌كند) و در سائر روزهايى كه خون مى‌بيند بايد به وظايف مستحاضه عمل نمايد. در ساير صورتها كه حكم به حيض بودن خون شد به اندازه عدد عادت خود حيض قرار داده، پس از آن تا ده روز از هنگامى كه حكم به حيض بودن شد، مستحب است استظهار كند و بعد از آن استحاضه مى‌باشد.

زنجانى: مسأله 489 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر بعد از گذشتن تمام ايام عادت شروع به خون ديدن كرد استحاضه است؛ هر چند به نشانۀ حيض باشد، مگر آن كه عادت وى در اثر نشانه‌دار بودن خون مشخص شده باشد (صورت دوم مسأله [479]) كه چنانچه خونى با نشانه پس از ايام عادت هم ببيند، حيض است.

زنجانى: مسأله 490 كسى كه عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر بعد از آن كه خونى با شرايط حيض ديد مدتى كمتر از ده روز پاك شود و دو باره خون ببيند و مجموع روزهايى كه خون ديده بدون محاسبه ايامى كه در وسط پاك بوده از ده روز بيشتر باشد؛ مثلا پنج روز حيض ببيند و پنج روز پاك شود و دوباره بيش از پنج روز خون ببيند، از زمانى كه خون مى‌بيند به مقدار عدد عادتش حيض و پس از آن تا ده روز از روزهايى كه خون مى‌بيند مستحب است استظهار نمايد و خون بعد از ده روز استحاضه است.

زنجانى: مسأله 491 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر در وقت عادت يا يكى دو روز قبل از آن شروع به خون ديدن كرد و مدتى كمتر از ده روز پاك شود و دوباره خون ببيند، از آغاز خون اول به مقدار عدد عادتش حيض بوده، اگر كمتر از عادت بود، آن را از خون دوم تكميل مى‌كند و چنانچه خون ادامه داشت، مستحب است تا ده روز استظهار كند و پس از آن مستحاضه است، هم چنين است حكم زنى كه بيش از دو روز قبل از عادت با نشانۀ حيض خون ببيند.

زنجانى: مسأله 492 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر در وقت عادت يا يكى دو روز پيش از آن شروع به خون ديدن كند و بيشتر از ده روز متصل خون ببيند، به مقدار عدد عادتش از اولين روزى كه خون مى‌بيند حيض قرار مى‌دهد؛ هر چند نشانۀ حيض را نداشته باشد، و پس از آن مستحب است تا ده روز استظهار كند و پس از ده روز بقيه خون استحاضه است؛ هر چند نشانۀ حيض را داشته باشد، مگر آن كه عادت وى در اثر نشانۀ حيض مشخص شده باشد؛ كه در اين صورت بايد خون حيض را در خونهاى نشانه‌دار قرار دهد چنانچه در مسأله [480]گذشت و زنى كه بيش از دو روز قبل از عادت با نشانۀ حيض خون ببيند، از روز اول خون به مقدار عادتش حيض بوده و تا ده روز مستحب است استظهار كند و پس از آن استحاضه است.

[مسأله 481 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد]

مسأله 481 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر چند روز پيش از عادت و همۀ روزهاى عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند (1) و روى هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است. و اگر از ده روز بيشتر شود، فقط خونى را كه در روزهاى عادت خود ديده، حيض است و خونى كه پيش از آن و بعد از آن ديده استحاضه مى‌باشد و بايد عبادتهايى را كه در روزهاى پيش از عادت و بعد از عادت به جا نياورده قضا نمايد. و اگر همۀ روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت (2) خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است و اگر از ده روز بيشتر شود، فقط روزهاى عادت او حيض است (3)

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست