مسأله 460 اگر مرد با زن حائض زنا كند يا با زن حائض نامحرمى به گمان اين كه عيال خود اوست جماع نمايد، احتياط واجب آن است كه كفاره بدهد (1) .
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: سيستانى و بهجت نيست
(1) فاضل: بلكه بايد كفاره بدهد.
اراكى، تبريزى: كفاره واجب نمىشود (اراكى: اگر چه احتياط مستحبّ است) .
گلپايگانى، خوئى، صافى: احتياط مستحبّ اين است كه كفاره بدهد.
نورى: احتياطاً كفاره بدهد.
مكارم: احتياط آن است كه كفاره دهد.
زنجانى: مسأله اگر مرد العياذ باللّٰه با زن حائض نامحرم به گمان اين كه عيال خودش است جماع كند، احتياط مستحب اين است كه كفاره بدهد.
[مسأله 461 كسى كه نمىتواند كفّاره بدهد]
مسأله 461 كسى كه نمىتواند كفّاره بدهد (بهتر آن است كه صدقهاى به فقير بدهد و اگر نمىتواند (1)) بنا بر احتياط واجب بايد استغفار كند (2) ، و هر وقت توانست بايد كفاره را بدهد.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست.]
(2) مكارم: اگر نمىتواند بايد از گناه خود استغفار كند.
خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 452.
نورى: رجوع كنيد به مسألۀ اختصاصى (454) ، صفحۀ(261) .
گلپايگانى، صافى: مسأله كسى كه نمىتواند كفّاره بدهد، استغفار كند و هر وقت توانست احتياط مستحبّ آن است كه كفاره را بدهد.
فاضل: مسأله كسى كه نمىتواند كفّاره بدهد، بنا بر احتياط بايد به اندازۀ سير شدن يك فقير گرسنه، صدقه بدهد و اگر نمىتواند، استغفار كند.
مسائل اختصاصى
خوئى، تبريزى، زنجانى: مسأله 466 كسى كه از روى نادانى يا فراموشى با زن در حال حيض نزديكى كند كفاره ندارد.
خوئى، تبريزى، زنجانى: مسأله 467 اگر مرد به اعتقاد اين كه زن حائض است با او نزديكى كند و بعداً معلوم شود كه حائض نبوده است كفاره ندارد.
[مسأله 462 طلاق دادن زن در حال حيض]
مسأله 462 طلاق دادن زن در حال حيض، به طورى كه در كتاب طلاق گفته مىشود باطل است.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 450.
[مسأله 463 اگر زن بگويد حائضم]
مسأله 463 اگر زن بگويد: حائضم يا از حيض پاك شدهام (1) ، بايد حرف او را قبول كرد (2) .