responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 261

به دستورى كه بعداً گفته مى‌شود روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد، شوهرش نمى‌تواند در آن روزها با او نزديكى نمايد (3) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) زنجانى: جايز نيست. .

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه زنجانى نيست]

(3) زنجانى: هم چنين در روزهايى كه زن شرعاً مى‌تواند براى خود حيض قرار دهد هم چون روزهاى استظهار كه در مسألۀ[اختصاصى (487) ، صفحۀ(273)]توضيح داده شده است اگر زن آن روزها را حيض قرار دهد، شوهرش نمى‌تواند در آن روزها با او نزديكى كند، و لازم نيست در حيض قرار دادن از شوهر خود اجازه بگيرد، اگر چه احتياط استحبابى در اجازه گرفتن است.

مسأله اختصاصى

نورى: مسأله 454 بر مرد لازم است چنانكه گفته شد با زن خود در حال حيض در قُبُل نزديكى نكند و اگر نزديكى كرد مرتكب گناه شده است بايد استغفار كند؛ ولى دادن كفاره كه ذكر مى‌شود بنا بر احتياط مستحبى است.

[مسأله 452 اگر شمارۀ روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود]

مسأله 452 اگر شمارۀ روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد در قسمت اول آن، با زن خود در قُبُل جماع كند، بنا بر احتياط واجب بايد (1) هيجده نخود طلا كفّاره به فقير بدهد (2) و اگر در قسمت دوم جماع كند، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع كند، بايد (3) چهار نخود و نيم بدهد. مثلاً زنى كه شش روز خون حيض مى‌بيند، اگر شوهرش در شب يا روز اوّل و دوم با او جماع كند بايد (4) هيجده نخود طلا بدهد و در شب يا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم بايد (5) چهار نخود و نيم بدهد.

(1) گلپايگانى، صافى: مستحبّ بلكه أحوط است. .

نورى: بنا بر احتياط مستحب بايد. .

(2) فاضل: اگر با همسر حائض خود جماع در «قُبُل» كند، بنا بر احتياط واجب بايد كفاره بدهد و مقدار آن به ترتيب زير مى‌باشد: شماره روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد اگر در قسمت اوّل آن جماع كند، هيجده نخود طلا كفّاره به فقير بدهد. .

(3) [كلمۀ «بايد» در رساله آيات عظام: گلپايگانى، فاضل و صافى نيست]

(4) گلپايگانى، صافى: مستحب بلكه أحوط است. .

(5) [كلمۀ «بايد» در رساله آيات عظام: گلپايگانى، فاضل و صافى نيست]

خوئى، تبريزى: مسأله اگر مرد با زن خود در حال حيض نزديكى كند (خوئى: چه از قُبُل باشد چه از دُبُر) لازم است استغفار كند و احتياط مستحبّ آن است كه كفاره بدهد. كفارۀ نزديكى در حال حيض، در قسمت اول آن هيجده نخود طلاى سكه دار و در قسمت دوم، نه نخود و در قسمت سوم چهار نخود و نيم است مثلاً زنى كه شش روز خون حيض مى‌بيند، اگر شوهرش در شب يا روز اول و دوم با او جماع كند هيجده نخود طلا و در شب يا روز سوم و چهارم نُه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم چهار نخود و نيم بدهد.

سيستانى: مسأله اگر مرد با زن خود در حال حيض نزديكى كند لازم است استغفار كند، و كفاره واجب نيست گرچه بهتر است، و كفاره آن در اوّل حيض يك مثقال طلاى سكه دار و در وسط آن نصف مثقال و در آخر آن يك چهارم مثقال است و مثقال شرعى (18) نخود است.

مكارم: مسأله هر گاه مرد در حال حيض با همسر خود نزديكى كند مستحبّ است كفاره دهد و كفارۀ آن، در ثلث اول روزهاى حيض، يك مثقال طلاى سكه دار، يا قيمت آن است

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 261
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست