responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 249

(1) سيستانى: يا متوسطه. .

(2) فاضل: بنا بر احتياط واجب بايد. .

سيستانى: چنانچه بعد از تمام شدن نماز باشد، بنا بر احتياط واجب بايد. .

(3) سيستانى، فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى، صافى: مسأله احتياط آن است كه مستحاضه غير از نماز، هر كارى را كه شرط آن طهارت است مثل دست كشيدن به خط قرآن ترك كند مگر در صورتى كه بر او واجب باشد.

خوئى، تبريزى: مسأله مستحاضه‌اى كه براى نماز وضو گرفته يا غسل كرده بنا بر احتياط نمى‌تواند در حال اختيار جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند، و در حال اضطرار جايز است ولى بنا بر احتياط بايد وضو بگيرد.

زنجانى: بنا بر احتياط بايد وظيفۀ غسل يا وضويى كه براى نماز دارد، براى رساندن بدن به خط قرآن انجام دهد.

[مسأله 428 رفتن در مسجد مكه و مدينه و توقف در ساير مساجد]

مسأله 428 رفتن در مسجد مكه و مدينه و توقف در ساير مساجد و خواندن سوره‌اى كه سجدۀ واجب دارد (1) براى زن مستحاضه اشكال ندارد ولى نزديكى شوهر با او بنا بر احتياط واجب (2) در صورتى حلال مى‌شود كه غسل كند اگر چه كارهاى ديگرى را كه براى نماز واجب است، مثل وضو و عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد (3) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) فاضل: و نزديكى با شوهر براى زن مستحاضه اشكال ندارد هر چند احتياط مستحب در اين است كه براى اين كارها غسلهاى واجب خود را انجام داده باشد.

(2) [عبارت «بنا بر احتياط واجب» در رساله آيت اللّٰه نورى نيست]

(3) نورى: و بنا بر احتياط واجب زن مستحاضه متوسطه و كثيره تا هنگامى كه بكلى پاك نشده‌اند؛ خط قرآن را مسح نكنند.

اراكى: مسأله اگر مستحاضه غسلهاى واجب خود را به جا آورد، چنانچه بين غسل و نماز فاصله نينداخته باشد رفتن به مسجد و توقف در آن و خواندن سوره‌اى كه سجدۀ واجب دارد و نزديكى شوهر با او، حلال مى‌شود ولى اگر بين غسل و نماز فاصله انداخته باشد، احتياط واجب آن است كه براى هر يك از اين اعمال غسل جداگانه‌اى انجام دهد، و اگر غسلهاى واجب خود را انجام ندهد، بنا بر احتياط واجب نمى‌تواند اعمال ذكر شده را انجام دهد.

گلپايگانى، صافى: مسأله اگر مستحاضه غسلهاى واجب خود را به جا آورد، رفتن در مسجد و توقف در آن و خواندن سوره‌اى كه سجده واجب دارد و نزديكى شوهر با او حلال مى‌شود؛ اگر چه كارهاى ديگرى را كه براى نماز واجب است، مثل عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.

خوئى: مسأله مستحاضه‌اى كه غسلهاى واجب خود را به جا آورده رفتن او در مسجد و توقف در آن و خواندن آيه‌اى كه سجدۀ واجب دارد و نزديكى شوهر با او حلال است، اگر چه كارهاى ديگرى را كه براى نماز انجام مى‌داد مثل عوض كردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست