responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 247

نورى: و بنا بر احتياط استحبابى، قبل از غسل وضو بگيرد و اگر براى غسل وقت ندارد بايد عوض آن تيمم كند؛ اگر براى تيمم نيز وقت ندارد نمى‌تواند نماز را بشكند و بايد نماز را تمام كند و بنا بر احتياط واجب قضا نمايد و هم چنين است اگر در بين نماز استحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود؛ مگر اين كه غسل استحاضه متوسطه باشد كه كفايت از وضو نمى‌كند چنانكه گذشت.

زنجانى: اگر براى غسل وقت ندارد يك تيمم بدل از غسل كند، و اگر براى وضو هم وقت نداشته باشد بنا بر احتياط تيمم ديگرى بدل از وضو بكند، و اگر براى تيمم هم وقت ندارد، بنا بر احتياط مستحب نماز را نشكند و آن را تمام نمايد ولى بايد آن را قضا كند هم چنين است اگر در بين نماز استحاضۀ متوسطۀ زن كثيره شود و براى استحاضۀ متوسطه غسل نكرده باشد؛ و اگر براى استحاضۀ متوسطه غسل كرده باشد، بنا بر احتياط بايد نماز را تمام كند و براى استحاضۀ كثيره غسل كند و وضو بگيرد و كارهاى ديگر آن را انجام دهد و همان نماز را دوباره بخواند، و اگر براى هيچ كدام از غسل و وضو وقت ندارد دو تيمم كند: يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو، و اگر براى يكى از آنها وقت ندارد عوض آن، تيمم كند و ديگرى را به جا آورد. ولى اگر براى تيمم هم وقت ندارد دوباره خواندن نماز لازم نيست و بنا بر احتياط بايد نماز را قضا نمايد.

(4) [در رساله آيت اللّٰه فاضل، به جاى قسمت داخل پرانتز آمده است: و اگر براى غسل وقت ندارد بايد تيمم كند و وضو هم بگيرد و اگر براى وضو هم وقت ندارد يك تيمم ديگر بكند و اگر براى تيمم هم وقت ندارد نمى‌تواند نماز را بشكند]

(5) فاضل: ولى اگر استحاضۀ متوسطه بود بايد علاوه بر غسل، وضو هم بگيرد.

مكارم: مسأله اگر در بين نماز استحاضۀ قليله زن، كثيره شود، بايد نماز را رها كند و غسل نمايد و از نو بخواند و در صورتى كه براى غسل وقت ندارد تيمّم كند، ولى اگر براى تيمّم هم وقت ندارد بايد همان نماز را تمام كرده و بنا بر احتياط واجب قضا نمايد.

[مسأله 422 اگر در بين نماز خون بند بيايد]

مسأله 422 اگر در بين نماز، خون، بند بيايد و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه (1) ، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره به جا آورد. (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست

(1) سيستانى: يا نداند پاكى به اندازۀ تحصيل طهارت و نماز يا بخشى از نماز مهلت مى‌دهد يا نه به احتياط واجب بايد بر حسب وظيفه‌اش وضو گرفته يا غسل نموده و نماز را دوباره به جا آورد.

فاضل: مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده بوده، بنا بر احتياط واجب بايد وضو و غسل و نماز را دوباره به جا آورد.

(2) خوئى، تبريزى: چنانچه بعد از نماز بفهمد به كلّى قطع شده بوده و وقت وسعت اين را داشته باشد كه در حال پاكى نماز را دوباره بخواند لازم است بر حسب وظيفه‌اش وضو گرفته يا غسل نمايد و نماز را دوباره به جا آورد.

[مسأله 423 اگر استحاضۀ كثيرۀ زن متوسطه شود]

مسأله 423 اگر استحاضۀ كثيرۀ زن متوسطه شود، بايد (براى نماز اول عمل كثيره و (1)) براى نمازهاى بعد عمل متوسطه را به جا آورد. مثلاً اگر پيش از نماز ظهر استحاضۀ

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست