responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 244

اراكى: مسأله زن مستحاضه بايد بعد از وضو و غسل به وسيلۀ پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد، و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد دوباره غسل كند و وضو هم بگيرد و اگر نماز هم خوانده بايد دوباره بخواند.

مكارم: مسأله هر گاه خون به بيرون جريان دارد چنانچه براى او ضرر نداشته باشد بايد پيش از غسل و بعد از آن به وسيله پنبه و مانند آن از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند ولى اگر اين كار مشقت زياد دارد، لازم نيست.

سيستانى: مسأله اگر خون استحاضه زن جريان دارد و قطع نمى‌شود، چنانچه براى او ضرر ندارد بنا بر احتياط واجب بايد قبل از غسل، از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد، و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، اگر نماز خوانده بايد دوباره نماز بخواند، بلكه احتياط مستحب آن است كه دوباره غسل كند.

بهجت: مسأله زن مستحاضه، بايد موقع غسل و وضو و بعد از آن تا آخر نماز خود را از بيرون آمدن خون (در صورتى كه براى او ضرر نداشته باشد) حفظ كند و اگر مسامحه كرد و خونى خارج شد بنا بر احتياط هر چه به جا آورده از غسل يا وضو يا نماز دو مرتبه انجام دهد.

فاضل: مسأله بر زن مستحاضه لازم است به هر مقدار كه ممكن باشد بعد از وضو و غسل به وسيله پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد نماز را اعاده كند بلكه بنا بر احتياط واجب قبل از نماز بايد دوباره غسل كند و وضو هم بگيرد.

[مسأله 416 اگر در موقع غسل خون قطع نشود]

مسأله 416 اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحيح است (1) ، ولى اگر در بين غسل (2) ، استحاضۀ متوسطه كثيره شود، واجب است چنانچه مشغول غسل ترتيبى يا ارتماسى بوده همان را از سر بگيرد (3) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم: خواه ترتيبى باشد يا ارتماسى. [پايان مسأله]

(2) تبريزى: يا بعد از آن. .

(3) گلپايگانى، فاضل، صافى: واجب است غسل را از سر بگيرد.

خوئى، سيستانى، تبريزى: لازم است كه غسل را از سر بگيرد (تبريزى: و اگر در بين غسل استحاضۀ كثيره يا بعد از آن كثيره، متوسطه شود لازم نيست غسل را اعاده كرده ولى وضو بگيرد) .

نورى: واجب است چنانچه مشغول غسل ترتيبى بوده همان را از سر بگيرد و اگر مشغول غسل ارتماسى بوده، بهتر آن است كه همان را دوباره انجام دهد.

زنجانى: احتياط آن است كه غسل را از سر بگيرد.

[مسأله 417 زن مستحاضه در تمام روزى كه روزه است]

مسأله 417 احتياط واجب (1) آن است كه زن مستحاضه در تمام روزى كه روزه است به مقدارى كه مى‌تواند از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، صافى، زنجانى: احتياط مستحبّ. .

[مسأله 418 روزۀ زن مستحاضه‌اى كه غسل بر او واجب مى‌باشد]

مسأله 418 روزۀ زن مستحاضه‌اى كه غسل بر او واجب مى‌باشد در صورتى صحيح است كه در روز غسلهايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست