responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 231

[س 189 جريان آب در غسل جنابت]

س 189: به نظر شريف جناب عالى آيا در غسل جنابت جريان آب بر بدن شرط است؟ ج: ملاك، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جريان آب بر بدن شرط نيست.

[س 190: كسى كه مى‌داند اگر با نزديكى با همسرش خود را جنب كند]

س 190: كسى كه مى‌داند اگر با نزديكى با همسرش خود را جنب كند، آبى براى غسل كردن نمى‌يابد و يا وقت براى غسل و نماز ندارد، آيا مى‌تواند با همسرش نزديكى نمايد؟ ج: در صورت عجز از غسل، اگر قدرت بر تيمم داشته باشد، مى‌تواند با همسرش نزديكى كند.

[س 191 آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب شرط است ]

س 191: آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب بين سر و ساير اعضاى بدن كافى است يا اين كه بايد بين طرف راست و چپ بدن هم ترتيب رعايت شود؟ ج: احتياط واجب آن است كه ترتيب بين دو طرف بدن نيز با مقدم داشتن طرف راست بر چپ مراعات شود.

[س 192 آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را بشويد]

س 192: آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نيت غسل ترتيبى نموده و آن را بجاآورم؟ ج: شستن پشت و يا هر عضوى از اعضاى بدن قبل از نيت غسل و شروع آن، اشكال ندارد. كيفيت غسل ترتيبى به اين صورت است كه بعد از تطهير تمام بدن بايد نيت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنا بر احتياط واجب طرف راست بدن از شانه تا پائين پا، و در مرحلۀ سوم طرف چپ بدن به همان ترتيب بايد شسته شود. با رعايت اين ترتيب، غسل به طور صحيح انجام مى‌شود.

[س 193 آيا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهايش را هم بشويد]

س 193: آيا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهايش را هم بشويد؟ و آيا با توجه به اين كه آب به تمام پوست سر رسيده است، نرسيدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل مى‌شود؟ ج: بنا بر احتياط واجب، بايد تمام مو شسته شود.

احكام غسل‌هاى باطل

[س 194 كسى كه به سن تكليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل مى‌باشد]

س 194: كسى كه به سن تكليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل و كيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حكمى دارد؟ وظيفۀ او نسبت به قضاى نمازها و روزه‌هاى گذشته‌اش چيست؟ ج: قضاى نمازهايى كه در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و هم چنين قضاى روزه هم در صورتى كه مى‌دانسته جنب است، ولى جاهل به وجوب غسل بر جنب براى روزه گرفتن بوده، بر او واجب است.

[س 195 استمناء]

س 195: جوانى بر اثر نادانى قبل از چهارده سالگى و بعد از آن، اقدام به استمناء مى‌كرده كه بر اثر آن از او منى خارج مى‌شده، ولى نمى‌دانسته كه خروج منى باعث جنابت مى‌شود و بايد براى نماز و روزه غسل كند، تكليف او چيست؟ آيا براى مدتى كه استمناء مى‌كرده و منى از او خارج مى‌شده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزه‌هاى او از گذشته تا حال كه در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست