responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 229

[س 175 آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است]

س 175: آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است، به طورى كه مسقط تكليف زن جنب باشد؟ ج: صحت غسل در فرض مذكور محل اشكال است.

[س 176 اگر زن در حال حيض، جنب يا در حال جنابت حايض شود]

س 176: اگر زن در حال حيض، جنب يا در حال جنابت حايض شود، آيا بعد از پاك شدن از حيض هر دو غسل بر او واجب است؟ يا اين كه با حدوث جنابت در حال حيض، غسل جنابت بر او واجب نيست زيرا در موقع جنابت پاك نبوده است؟ ج: در هر دو صورت، علاوه بر غسل حيض، غسل جنابت هم واجب است، ولى جايز است كه در مقام عمل، به غسل جنابت اكتفا كند، ليكن احوط اين است كه نيت هر دو غسل را بنمايد.

[س 177 در چه صورتى حكم مى‌شود كه رطوبت خارج شده از مرد منى است]

س 177: در چه صورتى حكم مى‌شود كه رطوبت خارج شده از مرد منى است؟ ج: اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حكم منى را دارد.

[س 178 اثر گچ يا صابون بعد از غسل كردن در اطراف ناخن‌ها]

س 178: گاهى اثر گچ يا صابون بعد از غسل كردن در اطراف ناخن‌هاى دست و پا مشاهده مى‌شود كه در حمام هنگام غسل ديده نمى‌شد، ولى بعد از خروج از حمام و دقت، سفيدى صابون يا گچ آشكار مى‌شود. در اين حال تكليف چيست؟ در حالى كه بعضى از افراد هنگام غسل و وضو به اين مسأله جاهل هستند و يا توجهى به آن ندارند و با فرض وجود اثر گچ يا صابون يقين به رسيدن آب به زير آن حاصل نمى‌شود.

ج: مجرد وجود اثر گچ يا صابون كه بعد از خشك شدن اعضاء ظاهر مى‌شود، ضررى به وضو يا غسل نمى‌رساند، مگر اين كه داراى جرمى باشد كه مانع از رسيدن آب به بشره شود.

[س 179 صحت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست است ]

س 179: يكى از برادران مى‌گويد صحت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست، قبل از غسل است و اگر تطهير آن از منى يا غير آن در اثناى غسل باشد موجب بطلان غسل مى‌شود. بر فرض صحت گفتۀ او و با توجه به اين كه من جاهل به اين مسأله بوده‌ام، آيا نمازهاى گذشته من باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟ ج: پاك بودن تمامى بدن قبل از غسل واجب نيست، بلكه پاك بودن هر عضوى هنگام غسل آن كافى است. بنا بر اين اگر عضو، قبل از غسل آن، تطهير شده باشد، غسل و نمازى كه با آن خوانده شده، صحيح است. ولى اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهير نشود، و با يك شستن بخواهد هم آن را پاك كند و هم غسل نمايد، غسل باطل است و نمازى كه با چنين غسلى خوانده، باطل و قضاى آن واجب است.

[س 180: آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مى‌شود]

س 180: آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مى‌شود، حكم منى را دارد؟ با آن كه مى‌دانيم هيچ يك از علامتهاى سه‌گانه (جستن، شهوت و سستى بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمى‌شود مگر وقتى كه بعد از بيدارى لباسهاى زير خود را مرطوب ببيند.

ج: اگر علائم سه‌گانه يا يكى از آنها وجود نداشته باشد و يا شك در آن باشد، حكم منى را ندارد مگر اين كه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.

[س 181 حياء و واجبات ]

س 181: جوانى هستم كه در خانوادۀ فقيرى زندگى مى‌كنم و منى به دفعات زياد از من خارج مى‌شود و خجالت مى‌كشم از پدرم تقاضاى پول حمام بكنم، در خانه هم حمام نداريم. تقاضا مى‌كنم مرا راهنمايى فرمائيد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست