خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله اگر زخم يا دمل يا شكستگى كه بسته است در صورت يا دستها باشد چنانچه باز كردن و ريختن آب روى آن ضرر دارد بايد مقدارى را كه متمكّن است از اطراف شسته و (سيستانى: بنا بر احتياط واجب) روى جبيره را مسح نمايد.
[مسأله 329 اگر نمىشود روى زخم را باز كرد]
مسأله 329 اگر نمىشود روى زخم را باز كرد ولى زخم و چيزى كه روى آن گذاشته پاك است و رسانيدن آب به زخم ممكن است و ضرر و زحمت و مشقت هم ندارد (1) ، بايد آب را به روى زخم برساند (2) و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم (3) ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد (4) و موقع وضو آب را به زخم برساند (5) و در صورتى كه آب براى زخم ضرر دارد، يا آن كه رساندن آب به روى زخم ممكن نيست، (يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد (6)) بايد اطراف زخم را بشويد (7) و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمىشود روى آن را دست تر كشيد، مثلاً دوايى است كه به دست مىچسبد، پارچه پاكى را (8) به طورى كه جزء جبيره حساب شود روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد (9) و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد (10) و تيمم هم بنمايد (11) .
خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: از بالا به پائين برساند. .
(3) بهجت: به طورى كه شسته شود. .
(4) خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى، بهجت، سيستانى، زنجانى: چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد (زنجانى: و با ضرر همراه نباشد) بايد آن را آب بكشد. .
(5) بهجت: به طورى كه گذشت. .
خويى، تبريزى: و در صورتى كه آب براى زخم ضرر ندارد، ولى رساندن آب به روى زخم ممكن نيست، يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد، بايد تيمّم بنمايد. [پايان مسأله]
سيستانى: و در صورتى كه آب براى زخم ضرر ندارد ولى آب كشيدن آن ممكن نيست يا باز كردن زخم موجب مشقت يا ضرر است بايد تيمم نمايد. [پايان مسأله]
(6) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه صافى نيست]
(7) فاضل: به طورى كه در وضو گفته شد بشويد. .
(8) زنجانى: پارچهاى پاك و مانند آن را. .
(9) بهجت: به طورى كه شسته و مسح شود بنا بر احوط. .
اراكى: پارچه پاكى را روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد. .
گلپايگانى: پارچه پاكى را به طورى كه به بستن و مانند آن جزء جبيره حساب شود روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست احتياط واجب آن است كه وضو