ج: بر فرض ثبوت ارتداد قبلى وى، اگر بعد از آن توبه كرده باشد، محكوم به طهارت است و ارتباط پدر و مادر و ساير خانواده با وى اشكال ندارد.
[س 336 اگر كسى بعضى از ضروريات دين را انكار كند]
س 336: آيا اگر كسى بعضى از ضروريات دين مانند روزه و غير آن را انكار كند، حكم كافر را دارد يا خير؟ ج: اگر انكار هر يك از ضروريات دين به انكار رسالت يا تكذيب پيامبر اكرم اسلام «صلى الله عليه و آله» يا وارد كردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث كفر و ارتداد است.
[س 337 آيا مجازاتهايى كه براى مرتد و كفار حربى وضع شده]
س 337: آيا مجازاتهايى كه براى مرتد و كفار حربى وضع شده، از امور سياسى و مسئوليتهاى رهبرى است يا اين كه مجازاتهاى ثابتى تا روز قيامت هستند؟ ج: حكمِ شرعىِ الهى است.
وضو
[مسائل وضو از رساله حضرت امام]
[مسائلى در وضو]
[مسأله 236 واجبات وضو ]
مسأله 236 در وضو واجب است (1) صورت و دستها را بشويند و جلوى سر و روى پاها را مسح كنند.
(1) بهجت: با نيّت. .
[مسأله 237 بالاى پيشانى جايى كه موى سر بيرون مىآيد]
مسأله 237 در ازاى صورت را بايد از بالاى پيشانى جايى كه موى سر بيرون مىآيد تا آخر چانه شست و پهناى آن به مقدارى كه بين انگشت وسط و شست (1) قرار مىگيرد بايد شسته شود و اگر مختصرى از اين مقدار را نشويد وضو باطل است (2) . و براى آن كه يقين كند اين مقدار كاملاً شسته شده بايد كمى اطراف آن را هم بشويد (3) .
(1) بهجت: (يعنى انگشت ميانى كه وسطى و انگشت بزرگ كه ابهام است) . .
(2) زنجانى: بقيه مسأله ذكر نشده.
(3) سيستانى: اگر انسان يقين نكند كه اين مقدار كاملاً شسته شده بايد براى اين كه يقين كند، كمى اطراف آن را هم بشويد.
[مسأله 238 اگر صورت يا دست كسى كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد]
مسأله 238 اگر صورت يا دست كسى كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم (1) باشد بايد ملاحظه كند كه مردمان معمولى (2) تا كجاى صورت خود را مىشويند، او هم تا همان جا را بشويد (و اگر دست و صورتش هر دو بر خلاف معمول باشد ولى با هم متناسب باشند لازم نيست ملاحظه معمول را بكند بلكه به دستورى كه در مسأله پيش گفته شد وضو بگيرد (3) و نيز اگر در پيشانى او مو روييده يا جلوى سرش مو ندارد بايد به اندازۀ معمول پيشانى را بشويد.
(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: از متعارف مردم. .
فاضل: از حدّ معمول. .
(2) خوئى، سيستانى، تبريزى: مردمان متعارف. .
فاضل: افراد معمولى. .
(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: اراكى، گلپايگانى، خوئى، سيستانى، تبريزى و صافى نيست
زنجانى: مسأله اگر نسبت صورت و دست كسى كوچكتر يا بزرگتر از نسبت صورت